Diagnostika a možnosti nápravy špatného čtení
Diagnostics and Opportunities for Correcting Reading Problems
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9151Identifikátory
SIS: 22609
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mojžíšová, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
15. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V prvních kapitolách se zabývám vysvětlením a definováním základních pojmů vztahujících se problému specifických poruch učení. Dále práce seznamuje s možnými příčinami specifických poruch učení, především dyslexie a problémů ve čtení. Další kapitoly jsou věnovány možnostem a problémům diagnostiky dyslexie a problémů ve čtení. Následují kapitoly věnované metodám nápravy a rozvoje čtenářských dovedností a rozvoji čtenářství. Poslední část práce obsahuje popis interaktivní pomůcky, knihy a ukázku této knihy.
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou špatného čtení. Můj zájem je zaměřen na schopnost či neschopnost naučit se číst běžnými metodami. Problematika špatného čtení zahrnuje problém dyslexie, proto se zabývám i problematikou specifických poruch učení. Pro pochopení příčin špatného čtení a dyslexie je nutné znát problematiku specifických poruch učení jako celku. Specifické poruchy učení jsou relativně častým problémem dětí ve škole. Lze předpokládat, že se s problematikou specifických poruch učení a se špatnými čtenáři ve své praxi setká každý učitel. Velký význam má, aby učitel dokázal zvláštnosti naznačující handicap rozpoznat. Důležité je, aby dokázal obtíže žáka popsat a analyzovat, dokázal dítěti pomoci potíže překonávat a kompenzovat, aby uzpůsobil běžné školní úkoly tempu a možnostem žáka a v neposlední řadě dítě včas doporučil odborným vyšetřením. Oblast čtení jsem si zvolila z důvodu, že dovednost dobře číst je v naší kultuře klíčová pro všechno vzdělání. Bez čtení v mateřském jazyce nelze dosahovat dobrých studijních výsledků v žádném oboru. Na vyšším stupni ke čtení v mateřském jazyce přibývá i četba v jazycích cizích. Dyslexie je i můj problém, dodnes mi studium ztěžují nejrůznější potíže související s dyslexií.