Slovník pro dospělé osoby s afázií
A Dictionary for Adults with Aphasia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9153Identifikátory
SIS: 22263
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konůpková, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce se zaměřuje na zpracování didaktické pomůcky (fotografického slovníku) pro afatické pacienty. Cílem je vytvořit pomůcku, která bude dotvářena rodinou, bude vázána přímo k osobě pacienta, a bude mít možnost postupného rozšiřování. Teoretická část je výchozí pro část praktickou, proto zahrnuje všeobecný přehled o sémantice a lexikologii, které jsou vázány na slovní zásobu jedince. Podrobněji se zmiňujeme o symptomech, samotném vyšetření a terapii afázie. U terapie se zaměřujeme na klinicky častější poruchy nominativní funkce řeči. Terapie afázií je stěžejním bodem praktické části této práce. Praktická část porovnává již existující didaktické pomůcky (hlavně slovníky), v souvislosti pro komparativní parametry ke zpracování nového Slovníku pro dospělé osoby s afázií. Dále zde uvádíme postup samotného zpracování tohoto slovníku, jeho popis a možnosti využití. Přínos této práce vidíme v praktickém zpracování fotografického slovníku pro afatiky.
Intention of this Thesis is elaboration of didactic tool (photographic vocabulary) for aphasic patients. The aim is to create, together with patieiťs family, a tool that will be tailored directly for a patient with a possibility of continuous extension. Theoretical part consists of generál information about semantics and lexicology that are linked with a patienťs vocabulary. In details we mention symptoms, examination and a therapy of aphasia. In therapy we focus on clinically often occured disorders of nominative function of speech. Therapy of aphasia is a key point of practical part of the thesis. Practical part compares already existing didactic tools (mainly vocabularies) to be connected for comparative parametres for revising a new Vocabulary for adults with aphasia. We also describe how we actually dealing with this vocabulary, its description and ways of use. We see the benefit of this work in practical usage of fotographic vocabulary for aphasic patiens.