Osobnost začínajícícho učitele a jeho pedagogické problémy
The personality of a novice teacher and his problems
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9164Identifiers
Study Information System: 70692
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Prokop, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools French - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve své diplomové práci jsem se rozhodla zaměřit pozornost na problematiku související s učiteli, kteří stojí teprve na začátku pedagogické dráhy. Postavení učitele - začátečníka je dosti komplikované. Při vstupu do pedagogické praxe musí řešit celou řadu problémů, na které není vysokoškolským studiem připraven. Nástup do praxe je tedy obdobím, které je důležité pro procesy hledání a utváření profesionální identity. Učitelovo pojetí výuky a zejména první rok ve škole je jednou z kritických fází v profesní dráze pedagoga. Postavení učitele - začátečníka je o to složitější, že je od prvního dne svého pedagogického působení plně zodpovědný za výchovu a vzdělávání svěřených žáků. Ve většině případů tedy nelze mluvit o žádném zapracovávání. Položme si tedy otázku: Jaké potíže provází začínající pedagogy na začátku jejich pedagogické dráhy? Jsou tyto problémy podrobně rozebrány v dostupné literatuře, nebo se některými zaobíráme příliš povrchně? Mají tyto problémy všichni učitelé, nebo se potíže liší podle toho, zda učí žena, či muž? Na tyto a další otázky budu směřovat celou mou práci.
Ve své diplomové práci jsem se rozhodla zamerit pozornost na problematiku související s uciteli, kterí stojí teprve na zacátku pedagogické dráhy. Postavení ucitele - zacátecníka je dosti komplikované. Pri vstupu do pedagogické praxe musí rešit celou radu problému, na které není vysokoškolským studiem pripraven. Nástup do praxe je tedy obdobím, které je duležité pro procesy hledání a utvárení profesionální identity. Ucitelovo pojetí výuky a zejména první rok ve škole je jednou z kritických fází v profesní dráze pedagoga. Postavení ucitele - zacátecníka je o to složitejší, že je od prvního dne svého pedagogického pusobení plne zodpovedný za výchovu a vzdelávání sverených žáku. Ve vetšine prípadu tedy nelze mluvit o žádném zapracovávání. Položme si tedy otázku: Jaké potíže provází zacínající pedagogy na zacátku jejich pedagogické dráhy? Jsou tyto problémy podrobne rozebrány v dostupné literature, nebo se nekterými zaobíráme príliš povrchne? Mají tyto problémy všichni ucitelé, nebo se potíže liší podle toho, zda ucí žena, ci muž? Na tyto a další otázky budu smerovat celou mou práci.