Vliv skupinového cvičení jógy na děti s dyspraxií
Influence of yoga group excercising on children diagnosed with dyspraxia.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92577Identifikátory
SIS: 189411
Kolekce
- Kvalifikační práce [1780]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králová, Aneta
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, jóga, MABC-2 test, SIP testKlíčová slova (anglicky)
developmental dyspraxia, developmental coordination disorder, yoga, MABC-2, SIP testDiplomová práce zkoumá efekt skupinového cvičení jógy u dětí s vývojovou dyspraxií. Teoretická část shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, zmiňuje problematiku nejednotnosti názvosloví a možnosti léčby. Dále se věnuje józe, a to především jejímu využití jako formy terapie u různých diagnóz dětí i dospělých. Praktická část hodnotí, zda po absolvování skupinového cvičení jógy dojde u zúčastněných probandů ke zlepšení v motorických a dalších dovednostech. K testování byla využita baterie testů Movement Assessment Battery for Children 2 a dále vybrané testy ze Senzory Integration and Praxis testu, konkrétně Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception a Localization of Tactile Stimuli. Rodiče zúčastněných dětí dále vyplnili Short Senzory Profile dotazník a Developmental Coordiantion Disorder Questionnaire. Studie zaznamenala zlepšení ve výsledcích MABC-2 testu, konkrétně v subtestu Míření a chytání a Rovnováha. V Senzory Integration and Praxis testu bylo zaznamenáno zlepšení v těchto subtestech: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordianation a Localization of Tactile Stimuli. Dotazníky vyplněné rodiči nezaznamenaly žádné zlepšení.
This diploma thesis researches the effect of yoga group exercising on children diagnosed with developmental coordination disorder. The theoretical part provides an overview of knowledge about the developmental coordination disorder, it mentions the issue with nomenclature and summarizes the options of treatment. It also deals with yoga, especially it's use as a form of therapy for wide range of diagnosis in adults as well as in children population. The aim of the practical part was to find out if there is any improvement in motor and other abilities after group exercising of yoga. Children were examined by Movement Assessment Battery for Children 2 and by selected subtests from Sensory Integration and Praxis test, specifically Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception and Localization of Tactile Stimuli. Parents of children filled Short Sensory Profile and Developmental Coordination Disorder Questionnaire. The study demonstrated improvement in MABC-2 test results, specifically in Aiming and Catching and Balance subtests. There was also significant improvement in these subtests of Sensory Integration and Praxis test: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination and Localization of Tactile Stimuli. Both questionnaires did not show any improvement.