Zobrazit minimální záznam

Influence of yoga group excercising on children diagnosed with dyspraxia.
dc.contributor.advisorNývltová, Marcela
dc.creatorHojková, Lýdie
dc.date.accessioned2017-10-23T09:51:08Z
dc.date.available2017-10-23T09:51:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/92577
dc.description.abstractThis diploma thesis researches the effect of yoga group exercising on children diagnosed with developmental coordination disorder. The theoretical part provides an overview of knowledge about the developmental coordination disorder, it mentions the issue with nomenclature and summarizes the options of treatment. It also deals with yoga, especially it's use as a form of therapy for wide range of diagnosis in adults as well as in children population. The aim of the practical part was to find out if there is any improvement in motor and other abilities after group exercising of yoga. Children were examined by Movement Assessment Battery for Children 2 and by selected subtests from Sensory Integration and Praxis test, specifically Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception and Localization of Tactile Stimuli. Parents of children filled Short Sensory Profile and Developmental Coordination Disorder Questionnaire. The study demonstrated improvement in MABC-2 test results, specifically in Aiming and Catching and Balance subtests. There was also significant improvement in these subtests of Sensory Integration and Praxis test: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination and Localization of Tactile Stimuli. Both questionnaires did not show any improvement.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá efekt skupinového cvičení jógy u dětí s vývojovou dyspraxií. Teoretická část shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, zmiňuje problematiku nejednotnosti názvosloví a možnosti léčby. Dále se věnuje józe, a to především jejímu využití jako formy terapie u různých diagnóz dětí i dospělých. Praktická část hodnotí, zda po absolvování skupinového cvičení jógy dojde u zúčastněných probandů ke zlepšení v motorických a dalších dovednostech. K testování byla využita baterie testů Movement Assessment Battery for Children 2 a dále vybrané testy ze Senzory Integration and Praxis testu, konkrétně Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception a Localization of Tactile Stimuli. Rodiče zúčastněných dětí dále vyplnili Short Senzory Profile dotazník a Developmental Coordiantion Disorder Questionnaire. Studie zaznamenala zlepšení ve výsledcích MABC-2 testu, konkrétně v subtestu Míření a chytání a Rovnováha. V Senzory Integration and Praxis testu bylo zaznamenáno zlepšení v těchto subtestech: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordianation a Localization of Tactile Stimuli. Dotazníky vyplněné rodiči nezaznamenaly žádné zlepšení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 2. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjectdevelopmental dyspraxiaen_US
dc.subjectdevelopmental coordination disorderen_US
dc.subjectyogaen_US
dc.subjectMABC-2en_US
dc.subjectSIP testen_US
dc.subjectvývojová dyspraxiecs_CZ
dc.subjectvývojová porucha koordinacecs_CZ
dc.subjectjógacs_CZ
dc.subjectMABC-2 testcs_CZ
dc.subjectSIP testcs_CZ
dc.titleVliv skupinového cvičení jógy na děti s dyspraxiícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-11
dc.description.departmentKlinika rehabilitace a tělovýchovného lékařstvícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Rehabilitation and Sports Medicineen_US
dc.description.facultySecond Faculty of Medicineen_US
dc.description.faculty2. lékařská fakultacs_CZ
dc.identifier.repId189411
dc.title.translatedInfluence of yoga group excercising on children diagnosed with dyspraxia.en_US
dc.contributor.refereeKrálová, Aneta
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFyzioterapiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysiotherapyen_US
thesis.degree.programSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
thesis.degree.programSpecializations in Health Serviceen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs2. lékařská fakulta::Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařstvícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enSecond Faculty of Medicine::Department of Rehabilitation and Sports Medicineen_US
uk.faculty-name.cs2. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enSecond Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs2.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzioterapiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysiotherapyen_US
uk.degree-program.csSpecializace ve zdravotnictvícs_CZ
uk.degree-program.enSpecializations in Health Serviceen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá efekt skupinového cvičení jógy u dětí s vývojovou dyspraxií. Teoretická část shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, zmiňuje problematiku nejednotnosti názvosloví a možnosti léčby. Dále se věnuje józe, a to především jejímu využití jako formy terapie u různých diagnóz dětí i dospělých. Praktická část hodnotí, zda po absolvování skupinového cvičení jógy dojde u zúčastněných probandů ke zlepšení v motorických a dalších dovednostech. K testování byla využita baterie testů Movement Assessment Battery for Children 2 a dále vybrané testy ze Senzory Integration and Praxis testu, konkrétně Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception a Localization of Tactile Stimuli. Rodiče zúčastněných dětí dále vyplnili Short Senzory Profile dotazník a Developmental Coordiantion Disorder Questionnaire. Studie zaznamenala zlepšení ve výsledcích MABC-2 testu, konkrétně v subtestu Míření a chytání a Rovnováha. V Senzory Integration and Praxis testu bylo zaznamenáno zlepšení v těchto subtestech: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordianation a Localization of Tactile Stimuli. Dotazníky vyplněné rodiči nezaznamenaly žádné zlepšení.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis researches the effect of yoga group exercising on children diagnosed with developmental coordination disorder. The theoretical part provides an overview of knowledge about the developmental coordination disorder, it mentions the issue with nomenclature and summarizes the options of treatment. It also deals with yoga, especially it's use as a form of therapy for wide range of diagnosis in adults as well as in children population. The aim of the practical part was to find out if there is any improvement in motor and other abilities after group exercising of yoga. Children were examined by Movement Assessment Battery for Children 2 and by selected subtests from Sensory Integration and Praxis test, specifically Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception and Localization of Tactile Stimuli. Parents of children filled Short Sensory Profile and Developmental Coordination Disorder Questionnaire. The study demonstrated improvement in MABC-2 test results, specifically in Aiming and Catching and Balance subtests. There was also significant improvement in these subtests of Sensory Integration and Praxis test: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination and Localization of Tactile Stimuli. Both questionnaires did not show any improvement.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařstvícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV