dc.contributor.advisor | Nývltová, Marcela | |
dc.creator | Hojková, Lýdie | |
dc.date.accessioned | 2017-10-23T09:51:08Z | |
dc.date.available | 2017-10-23T09:51:08Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92577 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis researches the effect of yoga group exercising on children diagnosed with developmental coordination disorder. The theoretical part provides an overview of knowledge about the developmental coordination disorder, it mentions the issue with nomenclature and summarizes the options of treatment. It also deals with yoga, especially it's use as a form of therapy for wide range of diagnosis in adults as well as in children population. The aim of the practical part was to find out if there is any improvement in motor and other abilities after group exercising of yoga. Children were examined by Movement Assessment Battery for Children 2 and by selected subtests from Sensory Integration and Praxis test, specifically Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception and Localization of Tactile Stimuli. Parents of children filled Short Sensory Profile and Developmental Coordination Disorder Questionnaire. The study demonstrated improvement in MABC-2 test results, specifically in Aiming and Catching and Balance subtests. There was also significant improvement in these subtests of Sensory Integration and Praxis test: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination and Localization of Tactile Stimuli. Both questionnaires did not show any improvement. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá efekt skupinového cvičení jógy u dětí s vývojovou dyspraxií. Teoretická část shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, zmiňuje problematiku nejednotnosti názvosloví a možnosti léčby. Dále se věnuje józe, a to především jejímu využití jako formy terapie u různých diagnóz dětí i dospělých. Praktická část hodnotí, zda po absolvování skupinového cvičení jógy dojde u zúčastněných probandů ke zlepšení v motorických a dalších dovednostech. K testování byla využita baterie testů Movement Assessment Battery for Children 2 a dále vybrané testy ze Senzory Integration and Praxis testu, konkrétně Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception a Localization of Tactile Stimuli. Rodiče zúčastněných dětí dále vyplnili Short Senzory Profile dotazník a Developmental Coordiantion Disorder Questionnaire. Studie zaznamenala zlepšení ve výsledcích MABC-2 testu, konkrétně v subtestu Míření a chytání a Rovnováha. V Senzory Integration and Praxis testu bylo zaznamenáno zlepšení v těchto subtestech: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordianation a Localization of Tactile Stimuli. Dotazníky vyplněné rodiči nezaznamenaly žádné zlepšení. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.subject | developmental dyspraxia | en_US |
dc.subject | developmental coordination disorder | en_US |
dc.subject | yoga | en_US |
dc.subject | MABC-2 | en_US |
dc.subject | SIP test | en_US |
dc.subject | vývojová dyspraxie | cs_CZ |
dc.subject | vývojová porucha koordinace | cs_CZ |
dc.subject | jóga | cs_CZ |
dc.subject | MABC-2 test | cs_CZ |
dc.subject | SIP test | cs_CZ |
dc.title | Vliv skupinového cvičení jógy na děti s dyspraxií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-11 | |
dc.description.department | Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Rehabilitation and Sports Medicine | en_US |
dc.description.faculty | Second Faculty of Medicine | en_US |
dc.description.faculty | 2. lékařská fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 189411 | |
dc.title.translated | Influence of yoga group excercising on children diagnosed with dyspraxia. | en_US |
dc.contributor.referee | Králová, Aneta | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Fyzioterapie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Physiotherapy | en_US |
thesis.degree.program | Specializace ve zdravotnictví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specializations in Health Service | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | 2. lékařská fakulta::Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Second Faculty of Medicine::Department of Rehabilitation and Sports Medicine | en_US |
uk.faculty-name.cs | 2. lékařská fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Second Faculty of Medicine | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | 2.LF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Fyzioterapie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Physiotherapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace ve zdravotnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specializations in Health Service | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá efekt skupinového cvičení jógy u dětí s vývojovou dyspraxií. Teoretická část shrnuje poznatky o vývojové dyspraxii, zmiňuje problematiku nejednotnosti názvosloví a možnosti léčby. Dále se věnuje józe, a to především jejímu využití jako formy terapie u různých diagnóz dětí i dospělých. Praktická část hodnotí, zda po absolvování skupinového cvičení jógy dojde u zúčastněných probandů ke zlepšení v motorických a dalších dovednostech. K testování byla využita baterie testů Movement Assessment Battery for Children 2 a dále vybrané testy ze Senzory Integration and Praxis testu, konkrétně Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception a Localization of Tactile Stimuli. Rodiče zúčastněných dětí dále vyplnili Short Senzory Profile dotazník a Developmental Coordiantion Disorder Questionnaire. Studie zaznamenala zlepšení ve výsledcích MABC-2 testu, konkrétně v subtestu Míření a chytání a Rovnováha. V Senzory Integration and Praxis testu bylo zaznamenáno zlepšení v těchto subtestech: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordianation a Localization of Tactile Stimuli. Dotazníky vyplněné rodiči nezaznamenaly žádné zlepšení. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis researches the effect of yoga group exercising on children diagnosed with developmental coordination disorder. The theoretical part provides an overview of knowledge about the developmental coordination disorder, it mentions the issue with nomenclature and summarizes the options of treatment. It also deals with yoga, especially it's use as a form of therapy for wide range of diagnosis in adults as well as in children population. The aim of the practical part was to find out if there is any improvement in motor and other abilities after group exercising of yoga. Children were examined by Movement Assessment Battery for Children 2 and by selected subtests from Sensory Integration and Praxis test, specifically Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination, Postrotary Nystagmus, Manual Form Perception and Localization of Tactile Stimuli. Parents of children filled Short Sensory Profile and Developmental Coordination Disorder Questionnaire. The study demonstrated improvement in MABC-2 test results, specifically in Aiming and Catching and Balance subtests. There was also significant improvement in these subtests of Sensory Integration and Praxis test: Postural Praxis, Bilateral Motor Coordination and Localization of Tactile Stimuli. Both questionnaires did not show any improvement. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství | cs_CZ |