Pojem "špatná hudba" z hlediska vývoje estetických norem
The notion "bad music" viewed in terms of development of aesthetic norm
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92685Identifiers
Study Information System: 166803
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Soško, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
12. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
špatná hudba|masová kultura|hodnocení hudby|lehká hudbaKeywords (English)
bad music|mass culture|valuation of music|light musicTato práce vychází z termínu použitého v díle H. H. Eggebrechta Hudba a krásno, tedy z termínu "špatná hudba". Práce představuje čtyři rozdílné hudební teorie Theodora Adorna, Hans Heinricha Eggebrechta, Umberta Eca a Rogera Scrutona. Práce mapuje myšlenky jednotlivých autorů a zaměřuje se primárně na části, které autoři věnovali tématu problematické hudby. V závěrečné části práce je ukázáno v jakých bodech se autoři liší, případně jakým způsobem jeden na druhého reagují. Jednotlivé podkapitoly jsou řazeny podle pojmů, které se nacházejí v teoriích u všech autorů. Cílem této práce je, spolu s představením jednotlivých přístupů, především poukázat na to, zda lze, i přes rozdílné přístupy a rozdíly v terminologiích, sjednotit koncepce jednotlivých autorů pod jeden stejný pojem. Tedy pojem špatná hudba.
The basis for this thesis, "bad music", is the term utilized in the book by H. H. Eggebrecht, Music and Beautiful. The work presents four different theories from Theodor Adorno, Hans Heinrich Eggebrecht, Umberto Eco and Roger Scruton, which maps the ideas of the individual authors and focuses primarily on the sections that the authors devoted to the topic of problematic music. The final part of the thesis explains those points where the authors differ, or how they respond to each other. All the authors classify their individual subchapters in accordance to the subject matter contain in the theories. The objective of this thesis, together with a presentation of the individual approaches, is to demonstrate whether it is achievable, despite the contrasts in approaches and differences in terminology, to unify the concepts of the individual authors under one identical term, namely the term of bad music.