Vliv moravské lidové písně na klavírní dílo Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a dalších skladatelů s využitím ve výuce klavírní hry
The Influence of Moravian Folk Songs on the Piano Compositions of Leoš Janáček , Vítězslav Novák and other Composers for use in the Education Process
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9767Identifikátory
SIS: 22209
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástroj
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Moravská lidová píseň je velmi blízká mému srdci. Přestože pocházím z Valašska, kde se mnohé lidové tradice stále více či méně uchovávají (a pečuje se o ně především ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm), můj vřelý vztah moravskému folkloru se utvářel až postupem času. Poznávala jsem, jak hluboká je studnice bohatství moravské (a potažmo i slovenské) lidové písně. Fascinovala mě hra na cimbál a zvuk cimbálové muziky. Na Valašsku i na Slovácku v dnešní době existuje řada kvalitních národopisných souborů, folklorních kroužků a cimbálových muzik. Moravská lidová kultura je součástí národního dědictví a je dobře, že se i v dnešní moderní době stále těší zájmu jak starší, tak mladé generace. Tradice se díky tomu zachovává i pro další pokolení. Volba tématu mé diplomové práce byla tudíž docela nasnadě. Konečně jsem měla pádný důvod podrobněji se zabývat charakteristickými znaky, které činí moravskou lidovou píseň tolik působivou a originální. Vybrala jsem si téma, které je mi milé, a dala jej do kontextu s oborem, kterému se věnuji - hře na klavír a její výuce na základní umělecké škole.
Moravian folk songs are characteristic by many specifics which make them different from Bohemian folk songs. It is particularly caused by historical context and geographical location. Folk traditions in Moravia go back to the remote past and during its development Moravian folk music went through many changes. What make it so unusual are primarily the preservation of numerous archaisms and enriching of tonal procedures by modal ones - by applying characteristic degrees of individual church modes. The interference of old and more recent elements and indefiniteness of keys are typical features of Moravian folk songs. The individuality of Moravian folk music also shows in its rhythmical side, which is characterized by frequent uneven figures, by distinctive phrasing, etc. The phrasing together with the direction of melodic line are the most impressive in its interpretation. So called fiddle bands, which played in the country, used for the harmonization of songs primarily basic harmonic functions enriched by some uncommon connection of tones, pedals, etc.