Zobrazit minimální záznam

The Influence of Moravian Folk Songs on the Piano Compositions of Leoš Janáček , Vítězslav Novák and other Composers for use in the Education Process
dc.contributor.advisorTichá, Libuše
dc.creatorGrygarová, Jana
dc.date.accessioned2017-04-03T11:28:40Z
dc.date.available2017-04-03T11:28:40Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/9767
dc.description.abstractMoravská lidová píseň je velmi blízká mému srdci. Přestože pocházím z Valašska, kde se mnohé lidové tradice stále více či méně uchovávají (a pečuje se o ně především ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm), můj vřelý vztah moravskému folkloru se utvářel až postupem času. Poznávala jsem, jak hluboká je studnice bohatství moravské (a potažmo i slovenské) lidové písně. Fascinovala mě hra na cimbál a zvuk cimbálové muziky. Na Valašsku i na Slovácku v dnešní době existuje řada kvalitních národopisných souborů, folklorních kroužků a cimbálových muzik. Moravská lidová kultura je součástí národního dědictví a je dobře, že se i v dnešní moderní době stále těší zájmu jak starší, tak mladé generace. Tradice se díky tomu zachovává i pro další pokolení. Volba tématu mé diplomové práce byla tudíž docela nasnadě. Konečně jsem měla pádný důvod podrobněji se zabývat charakteristickými znaky, které činí moravskou lidovou píseň tolik působivou a originální. Vybrala jsem si téma, které je mi milé, a dala jej do kontextu s oborem, kterému se věnuji - hře na klavír a její výuce na základní umělecké škole.cs_CZ
dc.description.abstractMoravian folk songs are characteristic by many specifics which make them different from Bohemian folk songs. It is particularly caused by historical context and geographical location. Folk traditions in Moravia go back to the remote past and during its development Moravian folk music went through many changes. What make it so unusual are primarily the preservation of numerous archaisms and enriching of tonal procedures by modal ones - by applying characteristic degrees of individual church modes. The interference of old and more recent elements and indefiniteness of keys are typical features of Moravian folk songs. The individuality of Moravian folk music also shows in its rhythmical side, which is characterized by frequent uneven figures, by distinctive phrasing, etc. The phrasing together with the direction of melodic line are the most impressive in its interpretation. So called fiddle bands, which played in the country, used for the harmonization of songs primarily basic harmonic functions enriched by some uncommon connection of tones, pedals, etc.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleVliv moravské lidové písně na klavírní dílo Leoše Janáčka, Vítězslava Nováka a dalších skladatelů s využitím ve výuce klavírní hrycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-05-22
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId22209
dc.title.translatedThe Influence of Moravian Folk Songs on the Piano Compositions of Leoš Janáček , Vítězslav Novák and other Composers for use in the Education Processen_US
dc.contributor.refereePalkovská, Jana
dc.identifier.aleph000616150
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástrojcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrumenten_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra hudební výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy hudební výchova - hra na nástrojcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrumenten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMoravská lidová píseň je velmi blízká mému srdci. Přestože pocházím z Valašska, kde se mnohé lidové tradice stále více či méně uchovávají (a pečuje se o ně především ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm), můj vřelý vztah moravskému folkloru se utvářel až postupem času. Poznávala jsem, jak hluboká je studnice bohatství moravské (a potažmo i slovenské) lidové písně. Fascinovala mě hra na cimbál a zvuk cimbálové muziky. Na Valašsku i na Slovácku v dnešní době existuje řada kvalitních národopisných souborů, folklorních kroužků a cimbálových muzik. Moravská lidová kultura je součástí národního dědictví a je dobře, že se i v dnešní moderní době stále těší zájmu jak starší, tak mladé generace. Tradice se díky tomu zachovává i pro další pokolení. Volba tématu mé diplomové práce byla tudíž docela nasnadě. Konečně jsem měla pádný důvod podrobněji se zabývat charakteristickými znaky, které činí moravskou lidovou píseň tolik působivou a originální. Vybrala jsem si téma, které je mi milé, a dala jej do kontextu s oborem, kterému se věnuji - hře na klavír a její výuce na základní umělecké škole.cs_CZ
uk.abstract.enMoravian folk songs are characteristic by many specifics which make them different from Bohemian folk songs. It is particularly caused by historical context and geographical location. Folk traditions in Moravia go back to the remote past and during its development Moravian folk music went through many changes. What make it so unusual are primarily the preservation of numerous archaisms and enriching of tonal procedures by modal ones - by applying characteristic degrees of individual church modes. The interference of old and more recent elements and indefiniteness of keys are typical features of Moravian folk songs. The individuality of Moravian folk music also shows in its rhythmical side, which is characterized by frequent uneven figures, by distinctive phrasing, etc. The phrasing together with the direction of melodic line are the most impressive in its interpretation. So called fiddle bands, which played in the country, used for the harmonization of songs primarily basic harmonic functions enriched by some uncommon connection of tones, pedals, etc.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ
dc.identifier.lisID990006161500106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV