Zobrazit minimální záznam

Imaginations of "Otherness" and Freak Show Culture in the 19th- and 20th-Century Prague
dc.contributor.advisorStorchová, Lucie
dc.creatorHerza, Filip
dc.date.accessioned2021-09-06T17:18:38Z
dc.date.available2021-09-06T17:18:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/97717
dc.description.abstractin English Dissertation deals with the freak show culture in Prague and the Czech lands in a broader context of the modern discourses of dis/ability and the imaginations of the collective body of the Czech nation. Exhibitions of "Lilliputians", "Giants", "Siamese twins" and other "extraordinary" bodies are analyzed here as a part of the history of an international entertainment culture in the 19th-century Europe. The emphasis lays on the turn of the century, the decade that witnessed rash development both of the capitalist entertainment industry and the expert disciplines that dealt with the "ab/normal". I claim, that the popularity of freak shows in this period rested in their ability to articulate fears and ambitions of their visitors, both in their individual embodied experience and their imaginative belonging, notably their belonging to the collective body of the Czech nation. In four case studies, I focus on individual freak figures and analyze how the intersections of different axes of difference - ethnicity, gender, class - within the representation of "the extraordinary", coproduced certain notion of social order and power hierarchies that were closely intertwined with the imagined collective body of nation.en_US
dc.description.abstractPráce se zabývá tradicí vystavování lidských "kuriozit" v Praze a českých zemích v širším kontextu moderních diskurzů ne/způsobilosti a představ o kolektivním těle českého národa. Pražské přehlídky "liliputánů", "obrů", "siamských dvojčat" a dalších "abnormit" jsou zde zasazeny do širšího rámce vývoje zábavní kultury v Evropě od počátku 19. století. Těžiště práce spadá do období přelomu 19. a 20. století, do období rozvoje mezinárodního zábavního průmyslu na jedné straně a expertního vědění o ab/normálním na straně druhé. Jak tvrdím, přehlídky "kuriozit" čerpaly svou popularitu především ze schopnosti artikulovat určité obavy a touhy, spojené jak s vtělenou existencí jednotlivých návštěvníků, tak s jejich představami o tělech společenských, především s imaginacemi kolektivního těla českého národa. Ve čtyřech případových studiích ukazuji, jak performance "kuriozních" těl propojovaly dobové imaginace o etnických, genderových a třídních diferencích a umožňovaly tak v různých historických kontextech reprodukovat představy o společenském řádu a mocenských hierarchiích, které se odrážely rovněž v představě kolektivního těla národa.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectbodyen_US
dc.subjectothernessen_US
dc.subjectaben_US
dc.subjectnormalityen_US
dc.subjectnationalismen_US
dc.subjectpopular entertainmenten_US
dc.subjectPragueen_US
dc.subjectCzech landsen_US
dc.subject19th and 20th Centuryen_US
dc.subjecttělocs_CZ
dc.subjectjinakostcs_CZ
dc.subjectabcs_CZ
dc.subjectnormalitacs_CZ
dc.subjectnacionalismuscs_CZ
dc.subjectpopulární zábavacs_CZ
dc.subjectPrahacs_CZ
dc.subjectČeské zeměcs_CZ
dc.subject19. a 20. stoletícs_CZ
dc.titleImaginace jinakosti a přehlídky lidských "kuriozit" v Praze v 19. a 20. stoletícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-05-18
dc.description.departmentPhD General Anthropologyen_US
dc.description.departmentDoktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId127440
dc.title.translatedImaginations of "Otherness" and Freak Show Culture in the 19th- and 20th-Century Pragueen_US
dc.contributor.refereeHanulík, Vladan
dc.contributor.refereeSokolová, Věra
dc.identifier.aleph002186994
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Anthropologyen_US
thesis.degree.disciplineIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
thesis.degree.programHumanitní studiacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD General Anthropologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csIntegrální studium člověka - obecná antropologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Anthropologyen_US
uk.degree-program.csHumanitní studiacs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPráce se zabývá tradicí vystavování lidských "kuriozit" v Praze a českých zemích v širším kontextu moderních diskurzů ne/způsobilosti a představ o kolektivním těle českého národa. Pražské přehlídky "liliputánů", "obrů", "siamských dvojčat" a dalších "abnormit" jsou zde zasazeny do širšího rámce vývoje zábavní kultury v Evropě od počátku 19. století. Těžiště práce spadá do období přelomu 19. a 20. století, do období rozvoje mezinárodního zábavního průmyslu na jedné straně a expertního vědění o ab/normálním na straně druhé. Jak tvrdím, přehlídky "kuriozit" čerpaly svou popularitu především ze schopnosti artikulovat určité obavy a touhy, spojené jak s vtělenou existencí jednotlivých návštěvníků, tak s jejich představami o tělech společenských, především s imaginacemi kolektivního těla českého národa. Ve čtyřech případových studiích ukazuji, jak performance "kuriozních" těl propojovaly dobové imaginace o etnických, genderových a třídních diferencích a umožňovaly tak v různých historických kontextech reprodukovat představy o společenském řádu a mocenských hierarchiích, které se odrážely rovněž v představě kolektivního těla národa.cs_CZ
uk.abstract.enin English Dissertation deals with the freak show culture in Prague and the Czech lands in a broader context of the modern discourses of dis/ability and the imaginations of the collective body of the Czech nation. Exhibitions of "Lilliputians", "Giants", "Siamese twins" and other "extraordinary" bodies are analyzed here as a part of the history of an international entertainment culture in the 19th-century Europe. The emphasis lays on the turn of the century, the decade that witnessed rash development both of the capitalist entertainment industry and the expert disciplines that dealt with the "ab/normal". I claim, that the popularity of freak shows in this period rested in their ability to articulate fears and ambitions of their visitors, both in their individual embodied experience and their imaginative belonging, notably their belonging to the collective body of the Czech nation. In four case studies, I focus on individual freak figures and analyze how the intersections of different axes of difference - ethnicity, gender, class - within the representation of "the extraordinary", coproduced certain notion of social order and power hierarchies that were closely intertwined with the imagined collective body of nation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologiecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantKolářová, Kateřina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990021869940106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV