Prevence šikany na 1. stupni ZŠ
Bullying prevention in primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97834Identifikátory
SIS: 193433
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Šikana, agrese, prevence, projevy šikany, příčiny šikany, stádia šikany, charakteristika účastníků, diagnostika šikany, preventivní programy, primární školaKlíčová slova (anglicky)
Bullying, aggression, prevention, bullying effects, causes of bullying, bullying stages, characteristics of participants, bullying diagnosed, preventive programmes, primary schoolDiplomová práce se věnuje prevenci šikany se zaměřením na žáky prvního stupně základní školy a charakter práce je teoreticko-výzkumný. Teoretická část poskytuje hlubší pohled na problematiku šikany, objasňuje vztahy mezi jednotlivými aktéry a specifikuje projevy se zaměřením na druhy agrese u žáků. Dále poskytuje poznatky z vývojové psychologie dětí prvního stupně. Prevence šikany je rozdělena na část, kterou může realizovat pedagog na úrovni své třídy, a dále pak na úrovni školního vzdělávacího programu. V závěru teoretické části jsou popsány preventivní programy nabízené pro žáky prvního stupně a organizace, které poskytují primární prevenci šikany na školách. Praktická část zahrnuje výzkum realizovaný pomocí "Spirály profesního rozvoje" podle Korthagena. V rámci výzkumu byl realizován preventivní program "Kočičí zahrada" ve druhých ročnících základní školy. Po realizaci proběhla podrobná reflexe, ve které byly posouzeny základní aspekty a navrženy alternativní možnosti pojetí programu. Na základě vyhodnocení vznikl nový program proti šikaně, který byl testován u stejně starých žáků na stejné škole. Při výzkumu byly použity metody pozorování, interview s třídními učitelkami i žáky a analýza produktů. Cílem výzkumu bylo vyhodnocení efektivity programu z pohledu vývojově přiměřených aktivit a forem...
The master's thesis is devoted to bullying prevention with a focus on primary school pupils. It has both theoretical and empirical character. The theoretical part provides a deeper insight into the issue of bullying clarifies relationships among its actors and the displays of bullying while focusing on types of pupils'aggression. It further provides knowledge of developmental psychology. The bullying prevention part is divided into a sub-part, which teachers can use at class level, and a sub-part, which schools implement at the level of school education programme. At the end the preventive programmes for primary school pupils and organizations which provide primary prevention are described. The empirical part comprises a research conducted using Korthagen's "Spiral of Professional Development". A "Cats'Garden" preventive programme was implemented in the second grade classes of a primary school. After the implementation, a detailed reflection was carried out, in which the basic aspects were evaluated and the alternative options were suggested. Based on the evaluation, a new anti-bullying programme was developed and tested on the pupils. The research used observation methods, interviews and product analysis. The aim of the research was to evaluate the effectiveness of the programme considering...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Prevence šikany na základních školách
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHerák, Robert (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Datum obhajoby: 24. 6. 2014Ve své diplomové práci jsem analyzoval úspěšnost implementace politiky prevence a řešení šikanování na základních školách v České republice. Vycházel jsem přitom z teorie implementace a street level byrokracie. Předpokladem ... -
Problematika šikany na 2. stupni základních škol
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOObrová, Petra (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 8. 9. 2014 -
Konceptualizace důvodů šikany z pohledu dětí
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMládková, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2013)Datum obhajoby: 10. 9. 2013The area of bullying has been quite well mapped, although it would appear that the research into this field has been done mainly in quantitative form. The aim of this thesis is to approach the issue from a different angle ...