Mediální gramotnost pohledem aktérů mediálního vzdělávání dospělých
Media Literacy as Perceived by Key Agents of the Media Education of Adults
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125048Identifikátory
SIS: 131280
Kolekce
- Kvalifikační práce [18176]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavličíková, Helena
Vrabec, Norbert
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Institut komunikačních studií a žurnalistiky
Datum obhajoby
11. 3. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Mediální gramotnost, mediální výchova, mediální vzdělávání, mediální vzdělávání dospělých, vnímání mediální gramotnosti, typologie mediálně vzdělávacích příležitostí pro dospěléKlíčová slova (anglicky)
Media literacy, media education, adult media education, perception of media literacy, typology of media education opportunities for adultsTématem disertační práce je mediální gramotnost z pohledu klíčových aktérů mediálního vzdělávání dospělých. Mediální gramotnost je pojem, na který může být nahlíženo různě a jehož obsah se v čase mění. Z tohoto důvodu je pojem v práci představen v celé své šíři. Zatímco pohledy politiků a teoretiků lze odvodit z publikované legislativy a odborné literatury, pohledy lidí, kterých se rozvoj mediální gramotnosti dospělých v praxi nejvíce týká, známé nejsou. Proto se disertační výzkum zaměřil právě na to, jak jednotliví aktéři mediálního vzdělávání dospělých (organizátoři, účastníci a úředníci) vnímají pojem mediální gramotnost, jestli se v náhledu na mediální gramotnost shodují a jestli je možné zástupce jednotlivých pojetí nějak charakterizovat. Předstupněm k této fázi výzkumu byla kvalitativní obsahová analýza, která poskytla typologii příležitostí k mediálnímu vzdělávání dospělých v ČR. Ta pak byla využita k výběru co nejrozmanitějšího vzorku vzdělávacích akcí a informantů pro hlavní fázi kvalitativního výzkumu. S informanty byly provedeny polostrukturované hloubkové rozhovory. V rámci analýzy dat bylo identifikováno sedm rozměrů mediální gramotnosti, jejichž různé kombinace tvořily různá pojetí mediální gramotnosti u jednotlivých informantů. Část informantů se v pojetích mediální gramotnosti...
The topic of the dissertation is media literacy as perceived by key agents of the media education of adults. Media literacy is a term that can be viewed differently and whose content changes over time. For this reason, the term is introduced in its entirety. While the views of politicians and theorists can be derived from published legislation and scientific literature, the views of people most engaged in the development of adult media literacy in practice are not known. Therefore, the dissertation focuses on how the individual agents of adult media education (organizers, participants and officials) perceive the concept of media literacy, whether they share a common perspective on media literacy and whether it is possible to characterize representatives of individual concepts. The prelude to this phase of the research was a qualitative content analysis, which provided a typology of opportunities for adult media education in the Czech Republic. This was then used to select the most diverse sample of educational events and informants for the main phase of the qualitative research. Semi- structured in-depth interviews were conducted with informants. As a result of the data analysis, seven dimensions of media literacy were identified, the various combinations of which formed different concepts of media...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Mediální výchova
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKonopková, Kateřina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 6. 9. 2018The topic of the bachelor's work is Media education. The need to pursue media as an educational subject comes out of the fact that mass media is increasingly becoming a part of children's everyday social reality, it is a ... -
Mediální gramotnost seniorů
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOMarková, Naďa (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 14. 6. 2021Tato práce nastiňuje současné možnosti měření úrovně mediální gramotnosti seniorů a mož- nosti zvyšování úrovně mediální gramotnosti u této populace. Cílem práce je analyzovat mož- nosti měření úrovně mediální gramotnosti ... -
The media system of Ukraine and its transformation in the context of the Russian-Ukrainian War
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOArdan, Michal (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2024)Datum obhajoby: 26. 6. 2024Diplomová práce se soustředí na ukrajinská média, ukrajinský mediální systém a jeho proměnu především v kontextu Rusko-Ukrajinské války. Cílem práce je popsat a pochopit proměny mediálního systému, popsat jej a spolu s ním ...