Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder?
Opakování pseudoslov u bilingvních dětí. Liší se výsledky ve srovnání s dětmi s vývojovou poruchou jazyka?
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125352Identifikátory
SIS: 216499
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gráf, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk - Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
26. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
bilingvismus|bilingvní osvojování jazyka|dětský bilingvismus|osvojování jazyka|osvojování fonologie|simultánní bilingvismus|sekvenční bilingvismus|opakování pseudoslov|vývojová porucha řečiKlíčová slova (anglicky)
bilingualism|bilingual acquisition|child bilingualism|language acquisition|phonological acquisition|age of onset|simultaneous bilingualism|sequential bilingualism|nonword repetition|developmental language disorderTato práce se zabývá výkonem bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v testech opakování pseudoslov. Předchozí výzkum ukázal podprůměrné výsledky jak u bilingvních dětí, tak dětí s vývojovou poruchou řeči. Opakování pseudoslov se běžně užívá jako diagnostický nástroj pro odhalení vývojové poruchy řeči u dětí. Metodou opakování pseudoslov je tak možné odhalit vývojovou poruchu řeči u bilingvních dětí jen s obtížemi. Tato práce se pokusí o hlubší analýzu výkonu bilingvních dětí a dětí s vývojovou poruchou řeči v běžně užívaném testu - The Children's Test of Nonword Repetition (CNRep). Prozkoumány byly tři skupiny dat. První skupinu tvořily monolingvní anglicky mluvící děti s diagnózou vývojové poruchy řeči. Druhá skupina sestávala z bilingvních dětí (čeština/angličtina), které se učí angličtinu od narození (tj. simultánně bilingvních). Třetí skupinu tvořily bilingvní děti (čeština/angličtina), které se začaly učit angličtinu po jednom roce života (tj. sekvenčně bilingvní). Položky testu CNRep byly rozděleny do kategorií a následně analyzovány. Byly vytvořeny dva modely pro statistickou analýzu. Pro první model byly položky rozděleny do čtyř kategorií na základě délky pseudoslova (2, 3, 4 a 5 slabičná pseudoslova). Pro druhý model byla 4 a 5 slabičná slova dále rozdělena na položky obsahující a...
This study investigates the patterns in nonword repetition performance of children with a developmental language disorder and bilingual children. It has been shown by previous research that both children with developmental language disorder and bilingual children tend to perform poorly in nonword repetition tasks. As these tasks are one of the tools often used for diagnosing markers of DLD in young children, diagnosing bilinguals with DLD proves to be difficult, since both of the groups exhibit a poor performance. An analysis of the patterns found in NWR performance of bilingual children and children with DLD might shed more light onto the issue. The study focuses on analysing the performance in a widely used assessment task - The Children's Test of Nonword Repetition. Three samples of data were analysed. The first sample of data consisted of monolingual English-speaking children diagnosed with a developmental language disorder. The second sample of data consisted of Czech-English bilingual children from international schools in Prague who started acquiring English at the time of birth, i.e. simultaneous bilinguals. The third and final sample consisted of Czech- English bilingual children from international schools in Prague who started acquiring English after one year of age, i.e. sequential bilinguals....
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Aktuální otázky bilingvního vzdělávání v České republice a ve Velké Británii
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKsandrová, Daniela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 16. 6. 2014Cílem mé bakalářské práce bylo srovnání bilingvního vzdělávání v České republice a Velké Británii se zaměřením na Wales a Anglii. Aby mohlo být toto srovnání provedeno, bylo nutné se zaměřit nejprve na historii a současné ... -
Effect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school children
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBrabcová, Alžběta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 10. 9. 2018Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze ... -
Bilingual Family
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKliková, Aneta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 1. 6. 2012