Faktory ovlivňující klima třídy
Factors affecting social climate in primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/13487/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13487Identifikátory
SIS: 50255
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kasíková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Sociální klima školní třídy je jev, který učitelé ze své praxe znají a mnozí s ním také počítají. Klima třídy je komplexní sociální úkaz, kterému je třeba věnovat soustavnou pozornost a seznamovat s ním studenty učitelství. Učitelé mají mít možnost diagnostikovat klima ve svých třídách, aby lépe třídu poznali a posílili tím práci se svými žáky. Diplomová práce nezahrnuje úplný přehled faktorů působících na klima třídy (např. vztahy mezi rodiči a školou nebo návyky, které si děti přinesly z domova). Ukazuje především na důležité činitele ovlivňující prostředí školy, jakým způsobem zasahují do pedagogické činnosti a mění proces výuky, jak ovlivňují jednání učitelů i žáků i jak pomáhají (ale někdy i škodí) vytvořit optimální klima ve třídě. Výzkumné šetření na soukromé a státní základní škole porovnává sociální klima tříd, upozorňuje na některé rozdíly a vysvětluje příčinu zjištěných rozdílů ve školách.
This thesis is focused on the social and environmental factors affecting social climate in primary school classes. Since the beginning of the 1990's, this topic has found its deserved place in Czech pedagogical research. The thesis compares social climate at a private and state school in Prague and shows their common and different features. The results of the survey and social analysis could become an inspiration for discussion and further research for teachers.