Teologicko-etická reflexe firemního in-house lobbingu v českém stavitelství
Theological-ethical Reflection of Corporate In-houseLobbying in the Czech Construction Industry
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181251Identifikátory
SIS: 216567
Kolekce
- Kvalifikační práce [2254]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Češka, Roman
Mlčoch, Lubomír
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Katolická teologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023)
Datum obhajoby
31. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
lobbing, teologická etika, křesťanská hospodářská etika, korupce, etický kodex, managementKlíčová slova (anglicky)
Lobbying, Christian Ethics, Christian Business Ethics, Corruption, Code of Ethics, ManagementFiremní in-house lobbing je mimořádně aktuální, široce využívaný a značně neukotvený i kontroverzemi provázený politicko-hospodářský fenomén, který navíc nemá v České republice legislativní podporu v podobě platného zákona. Neukotvenost, kontroverze i neznalost souvislostí přímo vyzývají k etickému promýšlení in-house lobbingu, které v oblasti teologické etiky dosud chybí. Cílem disertační práce je ověření mravní legitimity instrumentalizovaného in-house lobbingu. Pracuje s otázkou, jaká je forma a míra mravně legitimního instrumentalizovaného in-house lobbingu slučitelná s východisky teologické etiky. Vedle ověření mravní legitimity in-house lobbingu práce hledá vnitřní konstantní kritéria pro definování legitimity in-house lobbingu a variabilní limity pro konkrétní hospodářské soutěže v oblasti stavebnictví. V souhrnu poté nabízí vzorový etický kodex in-house lobbisty aplikovatelný do podnikatelské praxe. Práce postupuje metodologickým trojkrokem 1. vidět, 2. soudit, 3. jednat; tento metodologický trojkrok je rozšířen na sedm vnitřních stupňů. Práce přináší teologicko- etické zhodnocení firemního in-house lobbingu, shledává tento typ lobbingu mravně legitimním za předpokladu naplnění kritérií, které přináší. Rovněž naznačuje limity lobbingu pro konkrétní segment podnikatelského prostředí. Klíčová...
Corporate in-house lobbying is an extremely topical, widely used and largely non- stipulated and controversial political and economic phenomenon, which, moreover, has no legislative support in the form of a valid law in the Czech Republic. The non- stipulation, controversy and ignorance of the context directly call for an ethical consideration of in-house lobbying, which is still absent in the field of theological ethics. The aim of the Dissertation is to verify the moral legitimacy of instrumentalized in-house lobbying. It deals with the question of what form and degree of morally legitimate instrumentalized in-house lobbying is compatible with the bases of theological ethics. In addition to verifying the moral legitimacy of in-house lobbying, the work seeks internal constant criteria for defining the legitimacy of in-house lobbying and variable limits for specific competition in the construction industry. The summary then offers a model code of ethics for in-house lobbyists applicable to business practice. The thesis follows the three-step methodology, i.e. 1. see, 2. judge, 3. act; this three-step methodology is extended to seven internal stages. The thesis provides a theological and ethical evaluation of corporate in-house lobbying, finding this type of lobbying morally legitimate provided the...