Rituály na základní waldorfské škole
Rituals in Waldorf primary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181893Identifikátory
SIS: 255631
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wirthová, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Sociální antropologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
rituál, komunita, alternativní spiritualitaKlíčová slova (anglicky)
ritual, community, alternative spiritualityTato bakalářská práce se věnuje studu rituálů na waldorfské základní škole. První část je věnována zásadním teoretickým východiskům pro tuto práci, tedy teorii rituálu Émile Durkheima a přechodovým rituálům Arnolda Van Gennepa a Victora Turnera. Dále jsou zde přiblíženy koncepty, které jsou pro studium rituálů na waldorfské základní škole klíčové, a kterými je komunita a communitas, sekularizace, alternativní spiritualita, New Age a koncept believing without belonging. Druhá část je věnována popisu metodologie. Přibližuje výzkumné otázky, metody výzkumu, zdroje dar a reflektuje roli výzkumníka. V poslední analytické části práce jsou popisována a diskutována zjištění, získaná analýzou výzkumných polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování. Bylo zjištěno, že rituály na waldorfské základní škole jsou nepostradatelnou součástí celého waldorfského vzdělání. Vytváří prostředí, v němž se aktéři navzájem potkávají a skrze společnou rituální činnost sdílí společné hodnoty, ideje a upevňují kolektivní pocity i mezilidské vztahy. Zahrnují také přechodové rituály. Samotnému rituálu předchází dlouhé období příprav, během nichž jsou vyprávěny příběhy, které rituál vysvětlují, usazují do širší rámce, vyrábí se doprovodné předměty nebo se učí tematické písně, aby byl umocněn celý význam rituálu....
This bachelor's thesis explores the shame of rituals in a Waldorf primary school. The first part is devoted to the fundamental theoretical background for this work, namely Émile Durkheim's theory of ritual and the rites of passage of Arnold Van Gennep and Victor Turner. It then introduces concepts that are central to the study of ritual in the Waldorf primary school, which are community and communitas, secularization, alternative spirituality, New Age, and the concept of believing without belonging. The second part is devoted to a description of the methodology. It outlines the research questions, research methods, sources of the gift and reflects on the role of the researcher. The last analytical part of the paper describes and discusses the findings obtained through the analysis of the research semi-structured interviews and participant observation. It was found that rituals in a Waldorf primary school are an indispensable part of the whole Waldorf education. They create an environment in which the actors meet each other and share common values, ideas and strengthen collective feelings and interpersonal relationships through joint ritual activities. They also include rites of passage. The ritual itself is preceded by a long period of preparation, during which stories are told to explain the...