dc.contributor.advisor | Kuřík, Bohuslav | |
dc.creator | Karvan, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T21:56:28Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T21:56:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/183868 | |
dc.description.abstract | This thesis is based on virtual ethnographic research, through which it explores the environment of the video game Minecraft, focusing on its environmental aspects. In particular, monster theory, but also theories of modernity, extractivism and environmental critiques of development are used to analyse the data collected through this virtual ethnography. The focus is on how male and female players relate to the virtual environment of the game, and how this relationship is influenced by the 'real' world, and in turn, how it feeds back into it. Thus, through the aforementioned theories and concepts, the thesis explores the environmental dimensions of players' and players' interactions with the Minecraft environment. Keywords Extractivism, Minecraft, virtual, ethnography, monsters, player, environment, modernity | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce je založená na virtuálním etnografickém výzkumu, pomocí kterého zkoumá prostředí videohry Minecraft, přičemž se zaměřuje na její environmentální roviny. Pro analýzu dat získaných touto virtuální etnografií je využito především teorie monster, ale také teorií modernity, extraktivismu a environmentálních kritik rozvoje. Důraz je přitom kladen na to, jakým způsobem se hráči a hráčky vztahují k virtuálnímu prostředí hry, a dále jakým způsobem je toto vztahování se ovlivněno "reálným" světem a jak jej naopak zpětně ovlivňuje. Práce tedy skrze zmíněné teorie a koncepty zkoumá environmentální rozměry interakcí hráčů a hráček s prostředím Minecraftu. Klíčová slova Extraktivismus, Minecraft, virtuální, etnografie, monstra, hráč, životní prostředí, modernita | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Minecraft | cs_CZ |
dc.subject | digitální etnografie | cs_CZ |
dc.subject | extraktivismus | cs_CZ |
dc.subject | Minecraft | en_US |
dc.subject | digital ethnography | en_US |
dc.subject | extractivism | en_US |
dc.title | Extraktivismus ve světě Minecraftu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-04 | |
dc.description.department | Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
dc.description.department | Programme Social and Cultural Ecology | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 247511 | |
dc.title.translated | Extractivism in the world of minecraft | en_US |
dc.contributor.referee | Heřmanský, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social and Cultural Ecology | en_US |
thesis.degree.program | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social and Cultural Ecology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce je založená na virtuálním etnografickém výzkumu, pomocí kterého zkoumá prostředí videohry Minecraft, přičemž se zaměřuje na její environmentální roviny. Pro analýzu dat získaných touto virtuální etnografií je využito především teorie monster, ale také teorií modernity, extraktivismu a environmentálních kritik rozvoje. Důraz je přitom kladen na to, jakým způsobem se hráči a hráčky vztahují k virtuálnímu prostředí hry, a dále jakým způsobem je toto vztahování se ovlivněno "reálným" světem a jak jej naopak zpětně ovlivňuje. Práce tedy skrze zmíněné teorie a koncepty zkoumá environmentální rozměry interakcí hráčů a hráček s prostředím Minecraftu. Klíčová slova Extraktivismus, Minecraft, virtuální, etnografie, monstra, hráč, životní prostředí, modernita | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is based on virtual ethnographic research, through which it explores the environment of the video game Minecraft, focusing on its environmental aspects. In particular, monster theory, but also theories of modernity, extractivism and environmental critiques of development are used to analyse the data collected through this virtual ethnography. The focus is on how male and female players relate to the virtual environment of the game, and how this relationship is influenced by the 'real' world, and in turn, how it feeds back into it. Thus, through the aforementioned theories and concepts, the thesis explores the environmental dimensions of players' and players' interactions with the Minecraft environment. Keywords Extractivism, Minecraft, virtual, ethnography, monsters, player, environment, modernity | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |