Otevírání a zahlazování audiovizuálních trhlin: Hudba a (dis)kontinuální montážní sekvence ve filmech Terrence Malicka
Opening and Sealing Audiovisual Cracks: Music and (Dis)continual Montage Sequences in the Films of Terrence Malick
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/186540Identifiers
Study Information System: 257180
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Klimeš, Ivan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Film Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Terrence Malick|film|hudba|filmová hudba|diskontinuální montáž|hudební sutura|intertextualita|nepůvodní filmová hudba|vizualizace filmové hudbyKeywords (English)
Terrence Malick|film|music|film music|discontinual montage|music suture|intertextuality|pre-existing film music|visualisation of film musicFilmografie Terrence Malicka byla ve filmovědné literatuře rozebrána již mnohokrát. Nejčastěji bývá interpretována přes filozofické, environmentální či náboženské koncepty, které vyplývají přímo z témat jednotlivých snímků, avšak minimum reflexe bylo zatím věnováno hudební složce jeho filmů, a to i přes to, že právě hudba je často naprosto klíčovým hybatelem atmosféry, témat i samotných narativních struktur jeho děl. Objektem zkoumání této práce je právě tento opomíjený aspekt a jeho teoreticko-analytické rozkrytí uvnitř (dis)kontinuálních montážních sekvencí, které stojí v základu rozvolněných narativních struktur Malickových filmů a jejich celkové poetiky. Tato bakalářská práce se věnuje třem pojmům, které nejsou na poli filmově-muzikologické teorie zcela obvyklé, a staví na nich svou základní strukturu - jsou jimi hudební sutura, intertextuální interpretace nepůvodní filmové hudby a grafická vizualizace vztahu obraz-hudba. Přestože je každá z kapitol detailně soustředěná na jedno z těchto témat, napříč celou prací se prolíná ústřední otázka - jsou kontinuálně znějící hudební kompozice schopné zacelovat trhliny v diskontinuálních sekvencích? A pokud tato odpověď není jednoznačná, mohl by divák skrze aktivní participaci diskontinuity zacelit - ať už pomocí intertextuální interpretace anebo...
Terrence Malick's filmography has already been discussed many times in film studies literature. Most often, it is interpreted through philosophical, psychological or religious concepts that emerge directly from the themes of the individual films. However, only minimal attention has been paid to the music in his films and its reflection, even though it is often the key driver of the atmosphere, themes and the overall narrative structures. The object of this thesis is this neglected aspect and its theoretical-analytical unfolding within (dis)continuous montage sequences that underpin the loose narrative structures of Malick's films and their overall poetics. This bachelor thesis focuses on three concepts that are not quite common within film- music theory and builds its basic structure upon them - the musical suture, the intertextual interpretation of pre-existing film music and the graphic visualisation of the image-music relationship. Although each of the chapters delves into one of these themes, a central question runs throughout the work - are continuous-sounding musical compositions able to function as a cohesive for the cracks in discontinuous sequences? And if the answer is ambiguous, could the viewer, through active participation,heal these discontinuities-whether through intertextual...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Poslechové aktivity v praxi
Defence status: DEFENDEDTetourová, Markéta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 21. 1. 2015Autorský abstrakt Obsah této diplomové práce se věnuje poslechovým aktivitám v hodinách hudební výchovy na základní škole. Diplomová práce shrnuje historii poslechu hudby ve výuce hudební výchovy. Zabývá se postavením ... -
The Role of the International and Czech Independent Music Media and Journalism in the Context of the Latest Economical and Technological Changes
Defence status: NOT DEFENDEDYurchuk, Yuliya (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2020)Date of defense: 23. 9. 2020 -
Requiem as a musical form and it's transformations in themusic of nineteenth and twentieth centuries
Defence status: DEFENDEDGonata, Elena (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 18. 2. 2022In this thesis, the evolution of the Requiem Mass throughout the centuries has been explored. The evidence provided clearly demonstrates the changes that the Requiem mass has gone through, from the first traditional Requiem ...