Zobrazit minimální záznam

Representation of yōkai in Japanese cinema through the example of Yokai Monsters trilogy
dc.contributor.advisorČeněk, David
dc.creatorStewart, Gerron Edward
dc.date.accessioned2023-11-07T22:43:33Z
dc.date.available2023-11-07T22:43:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/186541
dc.description.abstractThis thesis takes a look at the representation of the creatures of Japanese folklore called yōkai in Japanese cinema of the 1960s. It is specifically focused on a trilogy of films by Daiei film company Yokai Monsters: 100 Monsters (dir. Yasuda Kimiyoshi, 1968), Yokai Monsters: Spook Warfare (dir. Kuroda Yoshiyuki, 1968) and Yokai Monsters: Along with Ghosts (dir. Kuroda Yoshiyuki, Yasuda Kimiyoshi; 1969) and the ways of how the then current trends in portraying yōkai and kaiju affected it. The thesis does so through semiotic approach and neoformalist analysis of the films. In the conclusion it is evaluated how much each of the trends affected the films.en_US
dc.description.abstractTato práce se zabývá reprezentací bytostí japonského folklóru zvaných jókai v japonské kinematografii 60. let 20. století. Konkrétně je zaměřena na trojici filmů z produkce filmové společnosti Daiei Jókai hjaku monogatari (r. Jasuda Kimijoši, 1968), Jókai daisensó (r. Kuroda Jošijuki, 1968) a Tókaidó obake dóčú (r. Jasuda Kimijoši, Kuroda Jošijuki; 1969) a způsoby, jakými se v ní projevují dobové trendy v zobrazování jókai a kaidžú. To provádí skrze sémiotický přístup a neoformalistickou analýzu samotných filmových děl. Závěrem je zhodnocení, jakou mírou se jednotlivé trendy do filmů propsaly.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectJapanese cinema|Japanese folklore|yōkai|kaiju|kaidan|Yokai Monsters|film analysis|1960s cinemaen_US
dc.subjectjaponská kinematografie|japonský folklór|jókai|kaidžú|kaidan|Yokai Monsters|filmová analýza|kinematografie 60. letcs_CZ
dc.titleReprezentace jókai v japonském filmu na příkladu trilogie Yokai Monsterscs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-04
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257087
dc.title.translatedRepresentation of yōkai in Japanese cinema through the example of Yokai Monsters trilogyen_US
dc.contributor.refereeSchimera, Rudolf
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.disciplineCinema Studiesen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCinema Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá reprezentací bytostí japonského folklóru zvaných jókai v japonské kinematografii 60. let 20. století. Konkrétně je zaměřena na trojici filmů z produkce filmové společnosti Daiei Jókai hjaku monogatari (r. Jasuda Kimijoši, 1968), Jókai daisensó (r. Kuroda Jošijuki, 1968) a Tókaidó obake dóčú (r. Jasuda Kimijoši, Kuroda Jošijuki; 1969) a způsoby, jakými se v ní projevují dobové trendy v zobrazování jókai a kaidžú. To provádí skrze sémiotický přístup a neoformalistickou analýzu samotných filmových děl. Závěrem je zhodnocení, jakou mírou se jednotlivé trendy do filmů propsaly.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis takes a look at the representation of the creatures of Japanese folklore called yōkai in Japanese cinema of the 1960s. It is specifically focused on a trilogy of films by Daiei film company Yokai Monsters: 100 Monsters (dir. Yasuda Kimiyoshi, 1968), Yokai Monsters: Spook Warfare (dir. Kuroda Yoshiyuki, 1968) and Yokai Monsters: Along with Ghosts (dir. Kuroda Yoshiyuki, Yasuda Kimiyoshi; 1969) and the ways of how the then current trends in portraying yōkai and kaiju affected it. The thesis does so through semiotic approach and neoformalist analysis of the films. In the conclusion it is evaluated how much each of the trends affected the films.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV