Design online vzdělávání - vliv způsobu testování na učení se
Online learning design - the impact of online assessment on attitude toward learning
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/188348Identifiers
Study Information System: 257200
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Wanča, Nina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
29. 1. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
e-learning|formativní hodnocení|online learning|strategie e-learningu|zapojení studentů|online hodnocení|seberegulace učení|metody hodnoceníKeywords (English)
e-learning|formative assessment|online learning|e-learning strategies|student engagement|online assessment|self-regulated learning|evaluation methods(česky) Tato diplomová práce se zabývá tím, jaký vliv má forma testování a hodnocení strategie učení a učení se. Práce nejprve představuje základní koncepty spojené s e-learningem. Nejprve je představen fenomén mikrokurzů a mikrocertifikátů. Následně je popsán samotný pojem e- learningua k němu přidružených konceptů jako je m-learning a blended learning. Dále je pozornost věnována popisu masových otevřených online kurzů, a rozdílu mezi cMOOC a xMOOC. Krátce jsou představeny také Learning Management Systems a jejich open source varianta, Moodle, který je použit v rámci této diplomové práce. Jsou také popsány vybrané modely používané k designu e-learningu: 4D model, ADDIE a ASSURE. Část, která se věnuje formativnímu a sumativnímu hodnocení, nejprve krátce představuje sumativní hodnocení, podrobněji pak formativní hodnocení, jeho možnosti využití, jeho limity a jeho specifika v online prostoru. Prostor je věnován také testování a hodnocení online a typům zpětné vazby, které je možné online využívat. V kapitole Strategie učení v e-learningu je stručně popsáno, jak je ke strategiím učení online přistupováno. Je představeno také sebeřízené a seberegulované učení a jeho vybrané modely. Druhá část se již věnuje výzkumu. Nejprve je navržen e-learningový kurz, kterým projdou všichni respondenti. Ti následně...
(in English): This thesis examines how the form of testing and assessment affects teaching and learning strategies. The thesis first introduces the basic concepts associated with e-learning. First, the phenomenon of micro-courses and micro-certificates is introduced. Then, the concept of e- learning itself and associated concepts such as m-learning and blended learning are described. Next, attention is paid to the description of massively open online courses, and the difference between cMOOCs and xMOOCs. Learning Management Systems and their open-source variant, Moodle, which is used within this thesis, are also briefly introduced. Selected models used for e-learning design are also described: the 4D model, ADDIE, and ASSURE. The section that deals with formative and summative assessment first briefly introduces summative assessment, and then formative assessment in more detail, its possible uses, its limitations, and its specificities in the online space. Space is also devoted to online testing and assessment and the types of feedback that can be used online. The chapter on Learning Strategies in e-learning briefly describes how online learning strategies are approached. Self- directed and self-regulated learning and selected models are also introduced. The second part is already devoted to...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití mediálních platforem na prvním stupni základních škol v období koronavirové pandemie
Defence status: DEFENDEDLelková, Adéla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2022)Date of defense: 20. 9. 2022The diploma thesis "Usage of media platforms at the first school during the covid-19 pandemic" focuses on the new technologies in education and their usage in the period of distance learning during the COVID-19 pandemic. ... -
Možnosti aplikace konceptu otevřeného vzdělávání na českých univerzitách
Defence status: DEFENDEDBušek, Kamil (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 24. 6. 20144 Abstrakt: V bakalářské práci je na úvod pojednáno o teoretických a filozofických východiscích, které se týkají specifik vzdělávání v postmoderní společnosti. Následuje vymezení historického vývoje distančního vzdělávání. ... -
Distanční praktická výuka a učení
Defence status: DEFENDEDZdobinská, Helena (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2022)Date of defense: 7. 6. 2022This diploma thesis describes practical activities and related topics during forced distant education due to COVID-19 pandemic. In the theoretical part of thesis, the distant education is defined. I also described some of ...