Vzdělanostní struktura obyvatelstva Česka v postsocialistickém období: prostorové vzorce a genderové rozdíly
Educational structure of the Czech population in the post-socialist period: spatial patterns and gender differences
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189913Identifikátory
SIS: 267581
Kolekce
- Kvalifikační práce [20301]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korčák, Matěj
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
30. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vzdělání, úroveň vzdělanosti, územní diferenciace, genderové nerovnosti, postsocialistický vývoj, ČeskoKlíčová slova (anglicky)
education, educational level, spatial differentiation, gender inequalities, post-socialist development, CzechiaBakalářská práce se zabývá hodnocením úrovně vzdělanosti v Česku a jejím vývojem v postsocialistickém období. Cílem práce bylo popsat a vysvětlit rozdíly v úrovni vzdělání a jejich vývoj na různých řádovostních úrovních v Česku s důrazem na odlišnosti podle genderu. Analýzy byly realizovány na měřítkových úrovních evropských států, celého Česka a na závěr českých mikroregionů SO ORP. K zodpovězení výzkumných otázek práce byla použita kvantitativní analýza sekundárních dat. Úroveň vzdělanosti a stav genderových nerovností Česka byly v evropském kontextu zhodnoceny jako podprůměrné. Výzkumem byl zjištěn nárůst úrovně vzdělanosti a obrat v genderové nerovnosti ve vzdělání české společnost. Kartografickou analýzou byly vymezeny prostorové shluky úrovně vzdělanosti. Nejvýraznější prostorové rozdíly byly zjištěny mezi socioekonomicky vyspělými jádrovými a suburbánními regiony a zaostávajícími, polohově a socioekonomicky znevýhodněnými oblastmi. Klíčová slova: vzdělání, úroveň vzdělanosti, územní diferenciace, genderové nerovnosti, postsocialistický vývoj, Česko
This bachelor thesis focuses on the evaluation of the level of education in Czechia and its development in the post-socialist period. The aim of the thesis was to describe and explain the differences in the level of education and their development at different levels in Czechia, with an emphasis on gender differences. The analyses were carried out at three territorial levels - European countries, Czechia, and Czech micro-regions (administrative districts of municipalities with extended powers). Quantitative analysis of secondary data was used to answer the research questions of the thesis. In the European context, the level of education and the state of gender inequalities in Czechia were assessed as below average. The research found an increase in the level of education and a reversal of gender gap in education in Czechia. Spatial clusters of educational attainment were defined by cartographic analysis. The most significant spatial differences were found between socio-economically developed core and suburban regions and weaker, socio-economically disadvantaged peripheral areas. Key words: education, educational level, spatial differentiation, gender inequalities, post- socialist development, Czechia