Stereotypizace Afriky a její podmiňující faktory u žáků pražských gymnázií
Stereotyping of Africa by pupils of Prague grammar schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/189944Identifikátory
SIS: 239232
Kolekce
- Kvalifikační práce [20296]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Frajer, Václav
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
31. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Afrika, stereotypizace Afriky, stereotypy, vnímání Afriky, žáci gymnáziíKlíčová slova (anglicky)
Africa, stereotyping of Africa, stereotypes, perception of Africa, grammar school pupilsStereotypizace Afriky v poslední době nerezonuje jen ve vědeckých kruzích, ale pomalu se dostává i do širšího povědomí veřejnosti. S růstem počtu obyvatel Afriky se bude postupně zvětšovat i význam kontinentu na poli globální scény. Je na čase si uvědomit, nakolik jsou naše představy ovlivněny zakořeněnými stereotypy, a poznat, jaká Afrika ve skutečnosti je. Tato práce se zaměřuje na stereotypizaci Afriky u žáků pražských gymnázií. V teoretické části diskutuje problematiku stereotypů a faktory, které míru stereotypního myšlení podmiňují. Specifická pozornost je věnována tématu stereotypizace Afriky s důrazem na rozdíly zažitých představ a reality. Práce si klade dvě hlavní výzkumné otázky: identifikovat nejčastější stereotypy o Africe a určit význam jejich podmiňujících faktorů. K tomu byla využita vlastní data z dotazníkového šetření mezi žáky, která byla doplněna o rozhovory s jejich učiteli. Pomocí kategorizace pojmů užívaných žáky v souvislosti s Afrikou byly identifikovány tři hlavní skupiny stereotypů: divoká příroda, chudá Afrika a primitivní a zaostalá Afrika. K popisu Afričanů žáci používali slova jako negramotný, chudý či negroidní. Na míře stereotypizace Afriky se podílely všechny zkoumané faktory: rodina, učitelé, přátelé, média i vlastní zkušenost, z nichž na základě získaných výsledků...
The stereotyping of Africa has recently resonated not only in scientific circles, but is slowly making its way into the wider public consciousness. As Africa's population grows, the continent's importance on the global stage will gradually increase. It is time to realise how much our perceptions are influenced by entrenched stereotypes and to recognise what Africa is really like. This bachelor thesis focuses on the stereotyping of Africa by pupils in Prague grammar schools. In the theoretical part, it discusses the issue of stereotyping and factors that affect it. A specific attention is paid to the topic of stereotyping Africa, emphasizing the differences between experienced ideas about Africa and reality. The thesis has two research questions: to identify the most common stereotypes of Africa and to test the importance of their underlying factors. Through a combination of a survey within pupils and interviews with their teachers, the necessary data was collected. Using a categorisation of terms used by pupils in relation to Africa, three main groups of stereotypes were identified: wildlife, poor Africa, and primitive and underdeveloped Africa. To describe Africans, pupils used words such as illiterate, poor, or negroid. The research showed that all the factors studied contribute to the degree of...