Nonword Repetition Test for Detecting Developmental Language Disorder in Russian-English Bilingual Children
Test opakování pseudoslov u rusko-anglických bilingvních dětí
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190479Identifikátory
SIS: 236253
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Luef, Eva Maria
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
28. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
bilingvismus|bilingvní osvojování jazyka|dětský bilingvismus|osvojování jazyka|osvojování fonologie|opakování pseudoslov|simultánní bilingvismus|vývojová porucha řečiKlíčová slova (anglicky)
bilingualism|bilingual acquisition|child bilingualism|developmental language disorder|language acquisition|phonological acquisition|simultaneous bilingualism|nonword repetitionPředkládaná diplomová práce se zabývá návrhem a vyhodnocením nového testu opakování pseudoslov (Eng. nonword repetition task = NWR) schopného detekovat vývojovou jazykovou poruchu řeči (Eng. developmental language disorder = DLD) u anglicko-ruských bilingvních dětí. Navrhovaný test opakování pseudoslov pracuje se třemi proměnnými: délkou položky, morfologickou složitostí a fonologickou složitostí, které odrážejí příslušné mechanismy zpracování jazyka, a to fonologickou pracovní paměť, fonologické zpracování, znalost gramatických pravidel a dlouhodobou paměť. Hlavní otázkou studie bylo, zda navrhovaný test opakování pseudoslov může prokázat adekvátní výkonnostní výsledky u typicky se vyvíjejícího bilingvního dítěte při porovnání se standardizovanými testy jazykových schopností (TROG2, YARC, CNRep). Pro vyhodnocení efektivity úkolu byla provedena případová studie s jedním účastníkem. Účastníkem bylo bilingvní dítě (7;5) se simultánním osvojením angličtiny a ruštiny (Eng. simultaneously bilingual) v prostředí s převahou angličtiny. Zjištění ukázala, že navrhovaný test opakování pseudoslov prošel evaluační procedurou a přinesl očekávané vzorce při porovnání se standardizovanými testy, a to jak z hlediska vzorců obtížnosti, tak z hlediska jazykové dominance. Výsledkem je, že navrhovaný test prokázal...
The present thesis is concerned with designing and evaluating a novel language-specific nonword repetition task (NWR) capable of identifying developmental language disorder (DLD) in English-Russian bilingual children. The proposed NWR task manipulates three variables, item length, morphological complexity, and phonological complexity that reflect respective language processing mechanisms, namely, phonological working memory strain, phonological processing, and the knowledge of grammatical rules and long-term memory. The main question of the study was whether the proposed task could show adequate performance results for a typically developing bilingual child when matched with standardized language ability tests (TROG2, YARC, CNRep). To evaluate the efficacy of the task, a case study with one participant was conducted. The participant was a bilingual child (7;5) with simultaneous acquisition of English and Russian in an English-dominant environment. The findings showed that the proposed task passed the evaluation procedure and yielded expected patterns when matched against standardized tests both in terms of the patterns of difficulty and language dominance. As a result, the proposed NWR task demonstrated the potential for distinguishing DLD from typical development in bilingual children speaking...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Aktuální otázky bilingvního vzdělávání v České republice a ve Velké Británii
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKsandrová, Daniela (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 16. 6. 2014Cílem mé bakalářské práce bylo srovnání bilingvního vzdělávání v České republice a Velké Británii se zaměřením na Wales a Anglii. Aby mohlo být toto srovnání provedeno, bylo nutné se zaměřit nejprve na historii a současné ... -
Effect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school children
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBrabcová, Alžběta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 10. 9. 2018Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze ... -
Bilingual Family
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKliková, Aneta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 1. 6. 2012