Zobrazit minimální záznam

Test opakování pseudoslov u rusko-anglických bilingvních dětí
dc.contributor.advisorCilibrasi, Luca
dc.creatorLebedeva, Tatiana
dc.date.accessioned2024-06-28T06:39:30Z
dc.date.available2024-06-28T06:39:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/190479
dc.description.abstractThe present thesis is concerned with designing and evaluating a novel language-specific nonword repetition task (NWR) capable of identifying developmental language disorder (DLD) in English-Russian bilingual children. The proposed NWR task manipulates three variables, item length, morphological complexity, and phonological complexity that reflect respective language processing mechanisms, namely, phonological working memory strain, phonological processing, and the knowledge of grammatical rules and long-term memory. The main question of the study was whether the proposed task could show adequate performance results for a typically developing bilingual child when matched with standardized language ability tests (TROG2, YARC, CNRep). To evaluate the efficacy of the task, a case study with one participant was conducted. The participant was a bilingual child (7;5) with simultaneous acquisition of English and Russian in an English-dominant environment. The findings showed that the proposed task passed the evaluation procedure and yielded expected patterns when matched against standardized tests both in terms of the patterns of difficulty and language dominance. As a result, the proposed NWR task demonstrated the potential for distinguishing DLD from typical development in bilingual children speaking...en_US
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zabývá návrhem a vyhodnocením nového testu opakování pseudoslov (Eng. nonword repetition task = NWR) schopného detekovat vývojovou jazykovou poruchu řeči (Eng. developmental language disorder = DLD) u anglicko-ruských bilingvních dětí. Navrhovaný test opakování pseudoslov pracuje se třemi proměnnými: délkou položky, morfologickou složitostí a fonologickou složitostí, které odrážejí příslušné mechanismy zpracování jazyka, a to fonologickou pracovní paměť, fonologické zpracování, znalost gramatických pravidel a dlouhodobou paměť. Hlavní otázkou studie bylo, zda navrhovaný test opakování pseudoslov může prokázat adekvátní výkonnostní výsledky u typicky se vyvíjejícího bilingvního dítěte při porovnání se standardizovanými testy jazykových schopností (TROG2, YARC, CNRep). Pro vyhodnocení efektivity úkolu byla provedena případová studie s jedním účastníkem. Účastníkem bylo bilingvní dítě (7;5) se simultánním osvojením angličtiny a ruštiny (Eng. simultaneously bilingual) v prostředí s převahou angličtiny. Zjištění ukázala, že navrhovaný test opakování pseudoslov prošel evaluační procedurou a přinesl očekávané vzorce při porovnání se standardizovanými testy, a to jak z hlediska vzorců obtížnosti, tak z hlediska jazykové dominance. Výsledkem je, že navrhovaný test prokázal...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingvismus|bilingvní osvojování jazyka|dětský bilingvismus|osvojování jazyka|osvojování fonologie|opakování pseudoslov|simultánní bilingvismus|vývojová porucha řečics_CZ
dc.subjectbilingualism|bilingual acquisition|child bilingualism|developmental language disorder|language acquisition|phonological acquisition|simultaneous bilingualism|nonword repetitionen_US
dc.titleNonword Repetition Test for Detecting Developmental Language Disorder in Russian-English Bilingual Childrenen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-05-28
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId236253
dc.title.translatedTest opakování pseudoslov u rusko-anglických bilingvních dětícs_CZ
dc.contributor.refereeLuef, Eva Maria
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná diplomová práce se zabývá návrhem a vyhodnocením nového testu opakování pseudoslov (Eng. nonword repetition task = NWR) schopného detekovat vývojovou jazykovou poruchu řeči (Eng. developmental language disorder = DLD) u anglicko-ruských bilingvních dětí. Navrhovaný test opakování pseudoslov pracuje se třemi proměnnými: délkou položky, morfologickou složitostí a fonologickou složitostí, které odrážejí příslušné mechanismy zpracování jazyka, a to fonologickou pracovní paměť, fonologické zpracování, znalost gramatických pravidel a dlouhodobou paměť. Hlavní otázkou studie bylo, zda navrhovaný test opakování pseudoslov může prokázat adekvátní výkonnostní výsledky u typicky se vyvíjejícího bilingvního dítěte při porovnání se standardizovanými testy jazykových schopností (TROG2, YARC, CNRep). Pro vyhodnocení efektivity úkolu byla provedena případová studie s jedním účastníkem. Účastníkem bylo bilingvní dítě (7;5) se simultánním osvojením angličtiny a ruštiny (Eng. simultaneously bilingual) v prostředí s převahou angličtiny. Zjištění ukázala, že navrhovaný test opakování pseudoslov prošel evaluační procedurou a přinesl očekávané vzorce při porovnání se standardizovanými testy, a to jak z hlediska vzorců obtížnosti, tak z hlediska jazykové dominance. Výsledkem je, že navrhovaný test prokázal...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis is concerned with designing and evaluating a novel language-specific nonword repetition task (NWR) capable of identifying developmental language disorder (DLD) in English-Russian bilingual children. The proposed NWR task manipulates three variables, item length, morphological complexity, and phonological complexity that reflect respective language processing mechanisms, namely, phonological working memory strain, phonological processing, and the knowledge of grammatical rules and long-term memory. The main question of the study was whether the proposed task could show adequate performance results for a typically developing bilingual child when matched with standardized language ability tests (TROG2, YARC, CNRep). To evaluate the efficacy of the task, a case study with one participant was conducted. The participant was a bilingual child (7;5) with simultaneous acquisition of English and Russian in an English-dominant environment. The findings showed that the proposed task passed the evaluation procedure and yielded expected patterns when matched against standardized tests both in terms of the patterns of difficulty and language dominance. As a result, the proposed NWR task demonstrated the potential for distinguishing DLD from typical development in bilingual children speaking...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV