Analýza metod učení čtení a rozvoj čtenářské gramotnosti aneb učíme se myslet, ne pouze číst
Analysis of reading teaching methods and reading literacy development - learning to think not just to read
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190788Identifikátory
SIS: 257198
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valášková Vincejová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Myšlení|kognice|čtení|čtenářská gramotnost|funkční gramotnost|metody nácviku čtení|primární čteníKlíčová slova (anglicky)
Thinking|cognition|reading|reading literacy|critical literacy|methods of reading practice|primary readingDiplomová práce je koncipována jako teoretická. Jejím hlavním tématem a cílem je analýza pojmu čtenářské gramotnosti, která je již několik let velmi živým tématem. Jde v ní zejména o zachycení činitelů, které ji ovlivňují a o analýzu metod nácviku primárního čtení a jejich možného vlivu na výsledky testování čtenářské gramotnosti. V této souvislosti se v práci rovněž tématizuje vývoj myšlení a jazyka, a to optikou sociolingvistiky. Dílčí cíl představuje reflexe smyslu mezinárodního testování, kdy jsou mezi sebou porovnávány skupiny žáků z historicky, kulturně, sociálně a ekonomicky odlišných prostředí. Práce chce podpořit důraz na čtenářství již od raného věku.
The diploma thesis is written as a theoretical one. Its main topic and aim are the analysis of the concept of reading literacy, which has been a very lively topic for several years. It is mainly concerned with capturing the factors that influence it and with analysing the methods of primary reading practice and their possible influence on the results of literacy testing. In this context, the development of thought and language is also discussed through the lens of sociolinguistics. A sub-objective is a reflection on the meaning of international testing where groups of pupils from historically, culturally, socially, and economically different backgrounds are compared with each other. The work aims to promote an emphasis on reading from an early age.