Tvorba pracovních listů k exkurzi u periodické tabulky prvků na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy
Worksheets for a field trip to the periodic table of elements at the Faculty of Science, Charles University
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/190903Identifikátory
SIS: 245637
Kolekce
- Kvalifikační práce [20098]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Míka, Luděk
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
13. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
PTP, exkurze, pracovní listKlíčová slova (anglicky)
PTE, field trip, worksheetPráce popisuje vztah periodické tabulky prvků, exkurze a pracovního listu k výuce chemie. Konkrétně se zaměřuje na exkurzi k expozici Periodická tabulka prvků na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Teoretická část rozebírá historii tvorby periodické tabulky prvků, shrnutí kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a gymnázia, následně význam exkurze ve vyučovacím procesu a v neposlední řadě význam pracovního listu a kognitivní cíle Revidované Bloomovy taxonomie. V praktické části je popsána metodika získávaní zpětné vazby, jednotlivé úlohy, jejich cíle a řešení a také je zde diskutován výběr úloh a změny oproti původním verzím pracovních listů. Byly vytvořeny 4 verze pracovního listu: verze pro základní školy pro exkurzi s lektorem, verze pro střední školy pro exkurzi s lektorem, verze pro základní školy pro exkurzi bez lektora a verze pro střední školy pro exkurzi bez lektora. Každý pracovní list, obsahuje 10 úloh.
The thesis describes a relation of the periodic table of elements, field trips and worksheets to chemistry education. Specifically the thesis is focused on a field trip to an exposition The periodic table of elements at the Faculty of Science, Charles University. Theoretical part of the thesis analyses the history of the periodic table of elements, summary of curricular documents and textbooks for elementary schools and grammar schools, afterwards relation of an field trip to students' learning and lastly the meaning of worksheets and A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. The methodology covers gathering feedbacks, creating tasks, their goals and solution. The discussion about choosing and changings tasks compared to the original worksheet are described in the practical part of the thesis. Four versions of worksheets were created each containing 10 tasks. All versions of worksheets, a version for elementary schools with a lecturer, a version for secondary schools with a lecturer, a version for elementary schools without a lecturer, a version for secondary schools without a lecturer.