dc.contributor.advisor | Teplý, Pavel | |
dc.creator | Kyzek, Tomáš | |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T10:50:58Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T10:50:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/190903 | |
dc.description.abstract | The thesis describes a relation of the periodic table of elements, field trips and worksheets to chemistry education. Specifically the thesis is focused on a field trip to an exposition The periodic table of elements at the Faculty of Science, Charles University. Theoretical part of the thesis analyses the history of the periodic table of elements, summary of curricular documents and textbooks for elementary schools and grammar schools, afterwards relation of an field trip to students' learning and lastly the meaning of worksheets and A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. The methodology covers gathering feedbacks, creating tasks, their goals and solution. The discussion about choosing and changings tasks compared to the original worksheet are described in the practical part of the thesis. Four versions of worksheets were created each containing 10 tasks. All versions of worksheets, a version for elementary schools with a lecturer, a version for secondary schools with a lecturer, a version for elementary schools without a lecturer, a version for secondary schools without a lecturer. | en_US |
dc.description.abstract | Práce popisuje vztah periodické tabulky prvků, exkurze a pracovního listu k výuce chemie. Konkrétně se zaměřuje na exkurzi k expozici Periodická tabulka prvků na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Teoretická část rozebírá historii tvorby periodické tabulky prvků, shrnutí kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a gymnázia, následně význam exkurze ve vyučovacím procesu a v neposlední řadě význam pracovního listu a kognitivní cíle Revidované Bloomovy taxonomie. V praktické části je popsána metodika získávaní zpětné vazby, jednotlivé úlohy, jejich cíle a řešení a také je zde diskutován výběr úloh a změny oproti původním verzím pracovních listů. Byly vytvořeny 4 verze pracovního listu: verze pro základní školy pro exkurzi s lektorem, verze pro střední školy pro exkurzi s lektorem, verze pro základní školy pro exkurzi bez lektora a verze pro střední školy pro exkurzi bez lektora. Každý pracovní list, obsahuje 10 úloh. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | PTE | en_US |
dc.subject | field trip | en_US |
dc.subject | worksheet | en_US |
dc.subject | PTP | cs_CZ |
dc.subject | exkurze | cs_CZ |
dc.subject | pracovní list | cs_CZ |
dc.title | Tvorba pracovních listů k exkurzi u periodické tabulky prvků na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-13 | |
dc.description.department | Department of Chemistry Education | en_US |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 245637 | |
dc.title.translated | Worksheets for a field trip to the periodic table of elements at the Faculty of Science, Charles University | en_US |
dc.contributor.referee | Míka, Luděk | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Chemistry Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství matematiky pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools - Teacher Education of Mathematics for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství chemie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Chemistry for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Práce popisuje vztah periodické tabulky prvků, exkurze a pracovního listu k výuce chemie. Konkrétně se zaměřuje na exkurzi k expozici Periodická tabulka prvků na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Teoretická část rozebírá historii tvorby periodické tabulky prvků, shrnutí kurikulárních dokumentů a učebnic pro základní školy a gymnázia, následně význam exkurze ve vyučovacím procesu a v neposlední řadě význam pracovního listu a kognitivní cíle Revidované Bloomovy taxonomie. V praktické části je popsána metodika získávaní zpětné vazby, jednotlivé úlohy, jejich cíle a řešení a také je zde diskutován výběr úloh a změny oproti původním verzím pracovních listů. Byly vytvořeny 4 verze pracovního listu: verze pro základní školy pro exkurzi s lektorem, verze pro střední školy pro exkurzi s lektorem, verze pro základní školy pro exkurzi bez lektora a verze pro střední školy pro exkurzi bez lektora. Každý pracovní list, obsahuje 10 úloh. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis describes a relation of the periodic table of elements, field trips and worksheets to chemistry education. Specifically the thesis is focused on a field trip to an exposition The periodic table of elements at the Faculty of Science, Charles University. Theoretical part of the thesis analyses the history of the periodic table of elements, summary of curricular documents and textbooks for elementary schools and grammar schools, afterwards relation of an field trip to students' learning and lastly the meaning of worksheets and A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. The methodology covers gathering feedbacks, creating tasks, their goals and solution. The discussion about choosing and changings tasks compared to the original worksheet are described in the practical part of the thesis. Four versions of worksheets were created each containing 10 tasks. All versions of worksheets, a version for elementary schools with a lecturer, a version for secondary schools with a lecturer, a version for elementary schools without a lecturer, a version for secondary schools without a lecturer. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |