Zobrazit minimální záznam

Taxicab geometry as a tool for understanding geometric concepts
dc.contributor.advisorZamboj, Michal
dc.creatorBarborka, Lukáš
dc.date.accessioned2024-11-29T08:32:15Z
dc.date.available2024-11-29T08:32:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192698
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá jednou z neeuklidovských geometrií, nazývanou taxikářská geometrie, a poskytuje tak materiál vhodný ke studiu této problematiky, aniž by kladla velké nároky na matematické znalosti čtenáře. Je totiž podobná euklidovské souřadnicové geometrii. Dosavadní výzkum ukazuje, že pozorováním vlastností útvarů a formulováním hypotéz v neeuklidovských geometriích mohou žáci a studenti lépe rozvíjet své pochopení euklidovské geometrii. Je navíc známo, že v matematice jsou definice nedílnou součástí pochopení pojmů, ale často nejsou žáky a studenty správně používány. Tato práce proto zkoumá a poskytuje důkazy o tom, jak žáci přenášejí své stávající poznání do prostředí taxikářské geometrie a analyzuje, jak mohla případně tato jejich činnost přispět k lepšímu porozumění pojmů a definic, a to díky častým krizovým momentům, na které zde naráželi. Poskytuje navíc i důkazy o tom, že přizpůsobováním a přenášením znalostí mezi euklidovskou a taxikářskou geometrií dochází u žáků k interakci mezi jejich stávajícími a nově nabytými schématy. Toto propojení může podpořit vznik koherentnějších a lépe strukturovaných kognitivních schémat, která jsou základem pro pokročilejší matematické myšlení a schopnost aplikovat získané poznatky i v jiném kontextu. Při návrhu vhodných pedagogických aktivit...cs_CZ
dc.description.abstractThis master's thesis focuses on one of the non-Euclidean geometries known as Taxicab geometry, providing material suitable for studying this subject without imposing significant demands on the reader's mathematical knowledge. It is akin to Euclidean coordinate geometry. Existing research indicates that by observing the properties of shapes and formulating hypotheses in non-Euclidean geometries, students can develop a better understanding of Euclidean geometry. It is also known that, in mathematics, definitions are integral parts of understanding its concepts, and yet students often use them incorrectly. Therefore, this thesis examines and provides evidence of how students transfer their existing knowledge into the realm of Taxicab geometry and analyzes how this activity could potentially contribute to a better understanding of concepts and definitions, taking into account frequent misconcepts students encountered therein. Additionally, it provides evidence that by adapting and transferring knowledge between Euclidean and Taxicab geometries, students engage in interaction between their existing and newly acquired schemas. This connection can support the development of more coherent and better structured cognitive schemas, which are fundamental for achieving a more advanced mathematical thinking and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectTaxicab geometryen_US
dc.subjectnon-Euclidean geometryen_US
dc.subjectabstractionen_US
dc.subjectAPOSen_US
dc.subjectschemaen_US
dc.subjectconcept imageen_US
dc.subjectconcept definitionen_US
dc.subjectTaxikářská geometriecs_CZ
dc.subjectneeuklidovská geometriecs_CZ
dc.subjectabstrakcecs_CZ
dc.subjectAPOScs_CZ
dc.subjectschémacs_CZ
dc.subjectpředstava pojmucs_CZ
dc.subjectdefinicepojmucs_CZ
dc.titleTaxikářská geometrie jako nástroj pro pochopení geometrických pojmůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId270620
dc.title.translatedTaxicab geometry as a tool for understanding geometric conceptsen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá jednou z neeuklidovských geometrií, nazývanou taxikářská geometrie, a poskytuje tak materiál vhodný ke studiu této problematiky, aniž by kladla velké nároky na matematické znalosti čtenáře. Je totiž podobná euklidovské souřadnicové geometrii. Dosavadní výzkum ukazuje, že pozorováním vlastností útvarů a formulováním hypotéz v neeuklidovských geometriích mohou žáci a studenti lépe rozvíjet své pochopení euklidovské geometrii. Je navíc známo, že v matematice jsou definice nedílnou součástí pochopení pojmů, ale často nejsou žáky a studenty správně používány. Tato práce proto zkoumá a poskytuje důkazy o tom, jak žáci přenášejí své stávající poznání do prostředí taxikářské geometrie a analyzuje, jak mohla případně tato jejich činnost přispět k lepšímu porozumění pojmů a definic, a to díky častým krizovým momentům, na které zde naráželi. Poskytuje navíc i důkazy o tom, že přizpůsobováním a přenášením znalostí mezi euklidovskou a taxikářskou geometrií dochází u žáků k interakci mezi jejich stávajícími a nově nabytými schématy. Toto propojení může podpořit vznik koherentnějších a lépe strukturovaných kognitivních schémat, která jsou základem pro pokročilejší matematické myšlení a schopnost aplikovat získané poznatky i v jiném kontextu. Při návrhu vhodných pedagogických aktivit...cs_CZ
uk.abstract.enThis master's thesis focuses on one of the non-Euclidean geometries known as Taxicab geometry, providing material suitable for studying this subject without imposing significant demands on the reader's mathematical knowledge. It is akin to Euclidean coordinate geometry. Existing research indicates that by observing the properties of shapes and formulating hypotheses in non-Euclidean geometries, students can develop a better understanding of Euclidean geometry. It is also known that, in mathematics, definitions are integral parts of understanding its concepts, and yet students often use them incorrectly. Therefore, this thesis examines and provides evidence of how students transfer their existing knowledge into the realm of Taxicab geometry and analyzes how this activity could potentially contribute to a better understanding of concepts and definitions, taking into account frequent misconcepts students encountered therein. Additionally, it provides evidence that by adapting and transferring knowledge between Euclidean and Taxicab geometries, students engage in interaction between their existing and newly acquired schemas. This connection can support the development of more coherent and better structured cognitive schemas, which are fundamental for achieving a more advanced mathematical thinking and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV