Zobrazit minimální záznam

Teachers' personal concept of using a map in teaching at the 1st grade of elementary school
dc.contributor.advisorHanus, Martin
dc.creatorDlouhá, Miroslava
dc.date.accessioned2024-10-04T07:23:42Z
dc.date.available2024-10-04T07:23:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194129
dc.description.abstractAs part of education, it is necessary to develop work with a map and the associated map skills, which largely depends on the teachers and their personal concept of teaching. Czech research focuses mainly on teachers of geography, that is taught from the 2nd stage of elementary school. Therefore, this bachelor thesis deals with the identification of the personal concept of teachers when working with a map in lessons at the 1st stage of primary schools. To answer the goal, literature research and interviews with teachers were used together with the use of an online form. The results showed that primary school teachers perceive the skills associated with working with maps as significant compared to other geographical skills, but they mainly develop skills related only to reading maps. All respondents were labeled as Resource-Oriented Teachers, or in combination with another personal concept category. The recommendations for this category of teachers are to pay more attention to the critical evaluation of maps in order to use their full potential.en_US
dc.description.abstractV rámci vzdělávání je potřeba rozvíjet práci s mapou a s tím spojené mapové dovednosti, což do značné míry záleží na vyučujících a jejich pojetí výuky. České výzkumy se zaměřují zejména na vyučující zeměpisu, který je vyučován až od 2. stupně základní školy. Předkládaná bakalářská práce se proto zabývá identifikací osobního pojetí učitelů při práci s mapou u vyučujících na 1. stupni základních škol. Pro zodpovězení tohoto cíle bylo využito rešerše literatury a rozhovorů s učiteli spolu s využitím online formuláře. Z výsledků vyplynulo, že prvostupňoví učitelé vnímají dovednosti spojené s práci s mapou jako významné oproti jiným geografickým dovednostem, ale rozvíjí převážně dovednosti spojené pouze se čtením map. Všichni respondenti byli označeni jako Zdrojově orientovaní učitelé, nebo v kombinaci s jinou kategorií osobního pojetí. Doporučení pro tuto kategorii učitelů směřují k věnování vyšší pozornosti kritickému hodnocení map pro využití veškerého jejich potenciálu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectmapen_US
dc.subjectmap skillsen_US
dc.subjectteacher's personal concepten_US
dc.subjectinterviewen_US
dc.subjectmapacs_CZ
dc.subjectmapové dovednostics_CZ
dc.subjectučitelovo osobní pojetícs_CZ
dc.subjectrozhovorcs_CZ
dc.titleOsobní pojetí učitelů práce s mapou ve výuce na 1. stupni základní školycs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-11
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId185103
dc.title.translatedTeachers' personal concept of using a map in teaching at the 1st grade of elementary schoolen_US
dc.contributor.refereeFlajšhans Nedbalová, Radka
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeografie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineGeography for Teacher Education - Biology for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programGeography for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programGeografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGeografie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enGeography for Teacher Education - Biology for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csGeografie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enGeography for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV rámci vzdělávání je potřeba rozvíjet práci s mapou a s tím spojené mapové dovednosti, což do značné míry záleží na vyučujících a jejich pojetí výuky. České výzkumy se zaměřují zejména na vyučující zeměpisu, který je vyučován až od 2. stupně základní školy. Předkládaná bakalářská práce se proto zabývá identifikací osobního pojetí učitelů při práci s mapou u vyučujících na 1. stupni základních škol. Pro zodpovězení tohoto cíle bylo využito rešerše literatury a rozhovorů s učiteli spolu s využitím online formuláře. Z výsledků vyplynulo, že prvostupňoví učitelé vnímají dovednosti spojené s práci s mapou jako významné oproti jiným geografickým dovednostem, ale rozvíjí převážně dovednosti spojené pouze se čtením map. Všichni respondenti byli označeni jako Zdrojově orientovaní učitelé, nebo v kombinaci s jinou kategorií osobního pojetí. Doporučení pro tuto kategorii učitelů směřují k věnování vyšší pozornosti kritickému hodnocení map pro využití veškerého jejich potenciálu.cs_CZ
uk.abstract.enAs part of education, it is necessary to develop work with a map and the associated map skills, which largely depends on the teachers and their personal concept of teaching. Czech research focuses mainly on teachers of geography, that is taught from the 2nd stage of elementary school. Therefore, this bachelor thesis deals with the identification of the personal concept of teachers when working with a map in lessons at the 1st stage of primary schools. To answer the goal, literature research and interviews with teachers were used together with the use of an online form. The results showed that primary school teachers perceive the skills associated with working with maps as significant compared to other geographical skills, but they mainly develop skills related only to reading maps. All respondents were labeled as Resource-Oriented Teachers, or in combination with another personal concept category. The recommendations for this category of teachers are to pay more attention to the critical evaluation of maps in order to use their full potential.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV