Zelená chemie ve všeobecném vzdělávání pohledem učitelů základních škol a gymnázií
Green Chemistry in General Education from the point of Secondary Teachers View
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194134Identifikátory
SIS: 245792
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rusek, Martin
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie
Katedra / ústav / klinika
Katedra chemie a didaktiky chemie
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
zelená chemie, udržitelná chemie, 12 principů zelené chemie, výuka chemie na ZŠ a nižším gymnáziu, názory učitelů chemieKlíčová slova (anglicky)
Green chemistry, sustainable chemistry, 12 principles of Green Chemistry, chemistry education at lower secondary schools and lower level of high school, teachers'opinionsDiplomová práce se zabývá tzv. zelenou chemií, jejími základními dvanácti principy a možnostmi jejich aplikace ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku zelené chemie a její specifika. Praktická část se zabývá jednak analýzou učebnic chemie a jednak zkoumáním zkušeností a postojů učitelů k zelené chemii, jejich povědomím o tomto přístupu a možném začlenění zelené chemie do výuky na základních školách a nižších gymnáziích. Výzkumným nástrojem pro získání dat od učitelek/učitelů vybraných škol je polostrukturovaný rozhovor. Získaná data jsou následně zpracována a porovnána s výsledky dat, které vyplynuly z analýz učebnic pro základní školy/nižší gymnázia. Odpovědi získané od jednotlivých respondentů poukázaly na korelaci mezi zařazením zelených témat do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích a výskytem daných témat napříč učebnicemi. Dále nám pomohly odhalit limity zelené chemie, které mohou nastat při jejím zařazování do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích. Těmito limity jsou především přílišná náročnost některých z principů zelené chemie, nedostatek času z důvodu řazení environmentálních témat ke konci školního roku a absence výukových materiálů pro učitele i pro žáky.
This diploma thesis deals with the so-called Green Chemistry, its twelve basic principles and the possibilities of its application in teaching at lower secondary schools and lower level of high schools. The theoretical part is focused on the characteristics of Green Chemistry and its specifics. The practical part deals with an analysis of chemistry textbooks and especially the examination of teachers' experiences and attitudes to Green Chemistry, their awareness of this approach and the possible integration of Green Chemistry in teaching at lower secondary schools/lower level of high schools. The research instrument used to collect data from teachers at selected schools is a semi-structured interview. The data obtained is then processed and compared with the data results that emerged from the analysis of the textbooks for lower secondary schools/lower level of high schools. The responses obtained from the individual respondents indicated a correlation between the inclusion of green topics in the teaching of chemistry in lower secondary schools/lower level of high schools and the occurrence of the topics across textbooks. Further, they helped reveal the limitations of Green Chemistry that may arise in its inclusion in lower secondary schools/ lower level of high schools. These limitations are mainly...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách
Výsledek obhajoby: UZNÁNODistler, Petr (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2016)Datum obhajoby: 7. 4. 2016V úvodu diplomové práce nazvané Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách je uvedena rešerše nejpoužívanějších středoškolských učebnic, v rámci které se posuzovala témata stavba atomu, radioaktivita a ... -
Chemické vzdělávání ve Skotsku - výuka chemie na středních školách a vzdělávání učitelů chemie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOLaburdová, Jiřina (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2015)Datum obhajoby: 1. 6. 2015Česká republika (ČR) a Skotsko se umisťují na srovnatelných pozicích v mezinárodních srovnávacích testech. Vzdělávací systémy těchto zemí jsou ale velmi rozdílné. Tato práce se zaměřuje se na tři hlavní oblasti: 1) skotské ... -
Chemie potravin a výživa ve středoškolské výuce chemie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOTřeštíková, Tereza (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2017)Datum obhajoby: 25. 9. 2017Disertační práce se zabývá tématem chemie potravin a výživy ve středoškolské výuce chemie. Teoretická část této práce shrnuje význam a hodnocení učebnic, dále se zabývá moderními přístupy ve výuce chemie se zaměřením na ...