Zobrazit minimální záznam

Green Chemistry in General Education from the point of Secondary Teachers View
dc.contributor.advisorBílek, Martin
dc.creatorKavanová, Karolína
dc.date.accessioned2024-10-04T07:24:48Z
dc.date.available2024-10-04T07:24:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194134
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the so-called Green Chemistry, its twelve basic principles and the possibilities of its application in teaching at lower secondary schools and lower level of high schools. The theoretical part is focused on the characteristics of Green Chemistry and its specifics. The practical part deals with an analysis of chemistry textbooks and especially the examination of teachers' experiences and attitudes to Green Chemistry, their awareness of this approach and the possible integration of Green Chemistry in teaching at lower secondary schools/lower level of high schools. The research instrument used to collect data from teachers at selected schools is a semi-structured interview. The data obtained is then processed and compared with the data results that emerged from the analysis of the textbooks for lower secondary schools/lower level of high schools. The responses obtained from the individual respondents indicated a correlation between the inclusion of green topics in the teaching of chemistry in lower secondary schools/lower level of high schools and the occurrence of the topics across textbooks. Further, they helped reveal the limitations of Green Chemistry that may arise in its inclusion in lower secondary schools/ lower level of high schools. These limitations are mainly...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tzv. zelenou chemií, jejími základními dvanácti principy a možnostmi jejich aplikace ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku zelené chemie a její specifika. Praktická část se zabývá jednak analýzou učebnic chemie a jednak zkoumáním zkušeností a postojů učitelů k zelené chemii, jejich povědomím o tomto přístupu a možném začlenění zelené chemie do výuky na základních školách a nižších gymnáziích. Výzkumným nástrojem pro získání dat od učitelek/učitelů vybraných škol je polostrukturovaný rozhovor. Získaná data jsou následně zpracována a porovnána s výsledky dat, které vyplynuly z analýz učebnic pro základní školy/nižší gymnázia. Odpovědi získané od jednotlivých respondentů poukázaly na korelaci mezi zařazením zelených témat do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích a výskytem daných témat napříč učebnicemi. Dále nám pomohly odhalit limity zelené chemie, které mohou nastat při jejím zařazování do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích. Těmito limity jsou především přílišná náročnost některých z principů zelené chemie, nedostatek času z důvodu řazení environmentálních témat ke konci školního roku a absence výukových materiálů pro učitele i pro žáky.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectGreen chemistryen_US
dc.subjectsustainable chemistryen_US
dc.subject12 principles of Green Chemistryen_US
dc.subjectchemistry education at lower secondary schools and lower level of high schoolen_US
dc.subjectteachers'opinionsen_US
dc.subjectzelená chemiecs_CZ
dc.subjectudržitelná chemiecs_CZ
dc.subject12 principů zelené chemiecs_CZ
dc.subjectvýuka chemie na ZŠ a nižším gymnáziucs_CZ
dc.subjectnázory učitelů chemiecs_CZ
dc.titleZelená chemie ve všeobecném vzdělávání pohledem učitelů základních škol a gymnáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-13
dc.description.departmentKatedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245792
dc.title.translatedGreen Chemistry in General Education from the point of Secondary Teachers Viewen_US
dc.contributor.refereeRusek, Martin
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistryen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tzv. zelenou chemií, jejími základními dvanácti principy a možnostmi jejich aplikace ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku zelené chemie a její specifika. Praktická část se zabývá jednak analýzou učebnic chemie a jednak zkoumáním zkušeností a postojů učitelů k zelené chemii, jejich povědomím o tomto přístupu a možném začlenění zelené chemie do výuky na základních školách a nižších gymnáziích. Výzkumným nástrojem pro získání dat od učitelek/učitelů vybraných škol je polostrukturovaný rozhovor. Získaná data jsou následně zpracována a porovnána s výsledky dat, které vyplynuly z analýz učebnic pro základní školy/nižší gymnázia. Odpovědi získané od jednotlivých respondentů poukázaly na korelaci mezi zařazením zelených témat do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích a výskytem daných témat napříč učebnicemi. Dále nám pomohly odhalit limity zelené chemie, které mohou nastat při jejím zařazování do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích. Těmito limity jsou především přílišná náročnost některých z principů zelené chemie, nedostatek času z důvodu řazení environmentálních témat ke konci školního roku a absence výukových materiálů pro učitele i pro žáky.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the so-called Green Chemistry, its twelve basic principles and the possibilities of its application in teaching at lower secondary schools and lower level of high schools. The theoretical part is focused on the characteristics of Green Chemistry and its specifics. The practical part deals with an analysis of chemistry textbooks and especially the examination of teachers' experiences and attitudes to Green Chemistry, their awareness of this approach and the possible integration of Green Chemistry in teaching at lower secondary schools/lower level of high schools. The research instrument used to collect data from teachers at selected schools is a semi-structured interview. The data obtained is then processed and compared with the data results that emerged from the analysis of the textbooks for lower secondary schools/lower level of high schools. The responses obtained from the individual respondents indicated a correlation between the inclusion of green topics in the teaching of chemistry in lower secondary schools/lower level of high schools and the occurrence of the topics across textbooks. Further, they helped reveal the limitations of Green Chemistry that may arise in its inclusion in lower secondary schools/ lower level of high schools. These limitations are mainly...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV