dc.contributor.advisor | Bílek, Martin | |
dc.creator | Kavanová, Karolína | |
dc.date.accessioned | 2024-10-04T07:24:48Z | |
dc.date.available | 2024-10-04T07:24:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194134 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the so-called Green Chemistry, its twelve basic principles and the possibilities of its application in teaching at lower secondary schools and lower level of high schools. The theoretical part is focused on the characteristics of Green Chemistry and its specifics. The practical part deals with an analysis of chemistry textbooks and especially the examination of teachers' experiences and attitudes to Green Chemistry, their awareness of this approach and the possible integration of Green Chemistry in teaching at lower secondary schools/lower level of high schools. The research instrument used to collect data from teachers at selected schools is a semi-structured interview. The data obtained is then processed and compared with the data results that emerged from the analysis of the textbooks for lower secondary schools/lower level of high schools. The responses obtained from the individual respondents indicated a correlation between the inclusion of green topics in the teaching of chemistry in lower secondary schools/lower level of high schools and the occurrence of the topics across textbooks. Further, they helped reveal the limitations of Green Chemistry that may arise in its inclusion in lower secondary schools/ lower level of high schools. These limitations are mainly... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá tzv. zelenou chemií, jejími základními dvanácti principy a možnostmi jejich aplikace ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku zelené chemie a její specifika. Praktická část se zabývá jednak analýzou učebnic chemie a jednak zkoumáním zkušeností a postojů učitelů k zelené chemii, jejich povědomím o tomto přístupu a možném začlenění zelené chemie do výuky na základních školách a nižších gymnáziích. Výzkumným nástrojem pro získání dat od učitelek/učitelů vybraných škol je polostrukturovaný rozhovor. Získaná data jsou následně zpracována a porovnána s výsledky dat, které vyplynuly z analýz učebnic pro základní školy/nižší gymnázia. Odpovědi získané od jednotlivých respondentů poukázaly na korelaci mezi zařazením zelených témat do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích a výskytem daných témat napříč učebnicemi. Dále nám pomohly odhalit limity zelené chemie, které mohou nastat při jejím zařazování do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích. Těmito limity jsou především přílišná náročnost některých z principů zelené chemie, nedostatek času z důvodu řazení environmentálních témat ke konci školního roku a absence výukových materiálů pro učitele i pro žáky. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Green chemistry | en_US |
dc.subject | sustainable chemistry | en_US |
dc.subject | 12 principles of Green Chemistry | en_US |
dc.subject | chemistry education at lower secondary schools and lower level of high school | en_US |
dc.subject | teachers'opinions | en_US |
dc.subject | zelená chemie | cs_CZ |
dc.subject | udržitelná chemie | cs_CZ |
dc.subject | 12 principů zelené chemie | cs_CZ |
dc.subject | výuka chemie na ZŠ a nižším gymnáziu | cs_CZ |
dc.subject | názory učitelů chemie | cs_CZ |
dc.title | Zelená chemie ve všeobecném vzdělávání pohledem učitelů základních škol a gymnázií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-13 | |
dc.description.department | Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 245792 | |
dc.title.translated | Green Chemistry in General Education from the point of Secondary Teachers View | en_US |
dc.contributor.referee | Rusek, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - chemie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá tzv. zelenou chemií, jejími základními dvanácti principy a možnostmi jejich aplikace ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku zelené chemie a její specifika. Praktická část se zabývá jednak analýzou učebnic chemie a jednak zkoumáním zkušeností a postojů učitelů k zelené chemii, jejich povědomím o tomto přístupu a možném začlenění zelené chemie do výuky na základních školách a nižších gymnáziích. Výzkumným nástrojem pro získání dat od učitelek/učitelů vybraných škol je polostrukturovaný rozhovor. Získaná data jsou následně zpracována a porovnána s výsledky dat, které vyplynuly z analýz učebnic pro základní školy/nižší gymnázia. Odpovědi získané od jednotlivých respondentů poukázaly na korelaci mezi zařazením zelených témat do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích a výskytem daných témat napříč učebnicemi. Dále nám pomohly odhalit limity zelené chemie, které mohou nastat při jejím zařazování do výuky chemie na základních školách/nižších gymnáziích. Těmito limity jsou především přílišná náročnost některých z principů zelené chemie, nedostatek času z důvodu řazení environmentálních témat ke konci školního roku a absence výukových materiálů pro učitele i pro žáky. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the so-called Green Chemistry, its twelve basic principles and the possibilities of its application in teaching at lower secondary schools and lower level of high schools. The theoretical part is focused on the characteristics of Green Chemistry and its specifics. The practical part deals with an analysis of chemistry textbooks and especially the examination of teachers' experiences and attitudes to Green Chemistry, their awareness of this approach and the possible integration of Green Chemistry in teaching at lower secondary schools/lower level of high schools. The research instrument used to collect data from teachers at selected schools is a semi-structured interview. The data obtained is then processed and compared with the data results that emerged from the analysis of the textbooks for lower secondary schools/lower level of high schools. The responses obtained from the individual respondents indicated a correlation between the inclusion of green topics in the teaching of chemistry in lower secondary schools/lower level of high schools and the occurrence of the topics across textbooks. Further, they helped reveal the limitations of Green Chemistry that may arise in its inclusion in lower secondary schools/ lower level of high schools. These limitations are mainly... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |