Pro-čtenářské klima v rodině a jeho vliv na čtení českých žáků prvních tříd
Home Literacy Environment and its Effects on reading amongst Czech pupils in Grade 1
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194575/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194575Identifikátory
SIS: 266071
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vomáčka, Aleš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie se specializací Socioekonomická studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtení|čtenářská gramotnost|rodinné zázemí|pro-čtenářské klima v rodině|čtení u dětí|frekvence čtení|obliba čteníKlíčová slova (anglicky)
reading|children's reading|reading literacy|family background|home literacy environment|reading frequency|love of reading(česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského klimatu a následně pomocí statistického modelu prozkoumat jejich vliv na čtenářské aktivity prvňáčků. Nejdříve v teoretické části uvádím problematiku dětského čtenářství a čtenářské socializace. Hlavní část se poté zaměřuje na představením koncepce rodinného čtenářského prostředí a rozlišením jeho různých dimenzí a na to, jak působí na čtení u dětí. Především se jedná o rozlišení na pasivní rodinné čtenářské klima, které reprezentuje podmínky pro nápodobu čtení (počet knih v domácnosti a čtenářské návyky rodičů), a aktivní čtenářské prostředí, které reprezentuje čtenářské aktivity s dětmi. Aktivní dimenzi dále dělíme na formální aktivity, které se zaměřují na aktivity rodičů spojené s doučováním dětí čtení, a neformální čtenářské aktivity, které spočívají spíše ve společném trávení času s dětmi čtením knih nebo povídáním si o přečteném obsahu. V praktické části jsem pomocí lineárně regresního modelu zkoumala vliv dimenzí čtenářského rodinného klimatu na čtení u dětí. Hlavní výsledky ukazují, že pasivní rodinné čtenářské prostředí a neformální aktivity spolu věcně souvisejí, což...
(in English): This bachelor's thesis focuses on the impact of home literacy environment on the reading of first grade children. The aim of this study was to identify, based on literacy research, separate dimensions of the home literacy environment and, with a statistical model, test its impact on the children's reading activities. In this thesis, reading is conceptualized as an activity of reading rather than reading abilities of children. The theoretical part starts with introducing the topic of children's reading and reading socialization. The main part, then, focuses on distinguishing different dimensions of home literacy environment and on how they impact children's reading. Chiefly, a distinction is made between passive home literacy environment, representing the conditions for imitation of reading (number of books at home and reading habits of the parents), and active home literacy environment representing reading activities with the children. The active dimension is further divided into formal activities that focus on how the parents tutor their child in reading and informal reading activities, which are more about spending joint time with the children reading or talking about the books. The main results show that passive home literacy environment and informal activities are more or less...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Vybrané aktivizační metody práce s textem v multikulturní výchově
Výsledek obhajoby: OBHÁJENONouzáková, Barbora (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021)Datum obhajoby: 19. 1. 2021Tato práce se zabývá aktivizačními metodami v multikulturní výchově. Pozornost je zaměřena zejména na práci s textem. Teoretická část se proto věnuje multikulturní výchově, čtení, textu a základním pojmům, které se k nim ... -
Analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSložilová, Eva (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2016)Datum obhajoby: 19. 9. 2016Tato disertační práce představuje výsledky výzkumného projektu, jehož hlavním cílem je analýza procesu čtení v moderní spisovné arabštině v testových podmínkách. Projekt vychází z platformy smíšeného výzkumu a jako hlavní ... -
Tiché čtení s porozuměním u žáků 5. ročníků
Výsledek obhajoby: UZNÁNOHoždorová, Zuzana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 3. 4. 2018Předkládaná diplomová práce se zabývá zmapováním modu tichého čtení s porozuměním u žáků pátých ročníků. Práce je tradičně rozdělena na dvě části - na část teoretickou a empirickou. V teoretické části se práce zabývá teorií ...