Zobrazit minimální záznam

Home Literacy Environment and its Effects on reading amongst Czech pupils in Grade 1
dc.contributor.advisorLupač, Petr
dc.creatorKrejcarová, Klára
dc.date.accessioned2024-11-29T16:08:49Z
dc.date.available2024-11-29T16:08:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194575
dc.description.abstract(česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského klimatu a následně pomocí statistického modelu prozkoumat jejich vliv na čtenářské aktivity prvňáčků. Nejdříve v teoretické části uvádím problematiku dětského čtenářství a čtenářské socializace. Hlavní část se poté zaměřuje na představením koncepce rodinného čtenářského prostředí a rozlišením jeho různých dimenzí a na to, jak působí na čtení u dětí. Především se jedná o rozlišení na pasivní rodinné čtenářské klima, které reprezentuje podmínky pro nápodobu čtení (počet knih v domácnosti a čtenářské návyky rodičů), a aktivní čtenářské prostředí, které reprezentuje čtenářské aktivity s dětmi. Aktivní dimenzi dále dělíme na formální aktivity, které se zaměřují na aktivity rodičů spojené s doučováním dětí čtení, a neformální čtenářské aktivity, které spočívají spíše ve společném trávení času s dětmi čtením knih nebo povídáním si o přečteném obsahu. V praktické části jsem pomocí lineárně regresního modelu zkoumala vliv dimenzí čtenářského rodinného klimatu na čtení u dětí. Hlavní výsledky ukazují, že pasivní rodinné čtenářské prostředí a neformální aktivity spolu věcně souvisejí, což...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): This bachelor's thesis focuses on the impact of home literacy environment on the reading of first grade children. The aim of this study was to identify, based on literacy research, separate dimensions of the home literacy environment and, with a statistical model, test its impact on the children's reading activities. In this thesis, reading is conceptualized as an activity of reading rather than reading abilities of children. The theoretical part starts with introducing the topic of children's reading and reading socialization. The main part, then, focuses on distinguishing different dimensions of home literacy environment and on how they impact children's reading. Chiefly, a distinction is made between passive home literacy environment, representing the conditions for imitation of reading (number of books at home and reading habits of the parents), and active home literacy environment representing reading activities with the children. The active dimension is further divided into formal activities that focus on how the parents tutor their child in reading and informal reading activities, which are more about spending joint time with the children reading or talking about the books. The main results show that passive home literacy environment and informal activities are more or less...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectreading|children's reading|reading literacy|family background|home literacy environment|reading frequency|love of readingen_US
dc.subjectčtení|čtenářská gramotnost|rodinné zázemí|pro-čtenářské klima v rodině|čtení u dětí|frekvence čtení|obliba čtenícs_CZ
dc.titlePro-čtenářské klima v rodině a jeho vliv na čtení českých žáků prvních třídcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-03
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId266071
dc.title.translatedHome Literacy Environment and its Effects on reading amongst Czech pupils in Grade 1en_US
dc.contributor.refereeVomáčka, Aleš
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociology with specialisation in Sociology with Economicsen_US
thesis.degree.disciplineSociologie se specializací Socioekonomická studiacs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologie se specializací Socioekonomická studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enSociology with specialisation in Sociology with Economicsen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského klimatu a následně pomocí statistického modelu prozkoumat jejich vliv na čtenářské aktivity prvňáčků. Nejdříve v teoretické části uvádím problematiku dětského čtenářství a čtenářské socializace. Hlavní část se poté zaměřuje na představením koncepce rodinného čtenářského prostředí a rozlišením jeho různých dimenzí a na to, jak působí na čtení u dětí. Především se jedná o rozlišení na pasivní rodinné čtenářské klima, které reprezentuje podmínky pro nápodobu čtení (počet knih v domácnosti a čtenářské návyky rodičů), a aktivní čtenářské prostředí, které reprezentuje čtenářské aktivity s dětmi. Aktivní dimenzi dále dělíme na formální aktivity, které se zaměřují na aktivity rodičů spojené s doučováním dětí čtení, a neformální čtenářské aktivity, které spočívají spíše ve společném trávení času s dětmi čtením knih nebo povídáním si o přečteném obsahu. V praktické části jsem pomocí lineárně regresního modelu zkoumala vliv dimenzí čtenářského rodinného klimatu na čtení u dětí. Hlavní výsledky ukazují, že pasivní rodinné čtenářské prostředí a neformální aktivity spolu věcně souvisejí, což...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): This bachelor's thesis focuses on the impact of home literacy environment on the reading of first grade children. The aim of this study was to identify, based on literacy research, separate dimensions of the home literacy environment and, with a statistical model, test its impact on the children's reading activities. In this thesis, reading is conceptualized as an activity of reading rather than reading abilities of children. The theoretical part starts with introducing the topic of children's reading and reading socialization. The main part, then, focuses on distinguishing different dimensions of home literacy environment and on how they impact children's reading. Chiefly, a distinction is made between passive home literacy environment, representing the conditions for imitation of reading (number of books at home and reading habits of the parents), and active home literacy environment representing reading activities with the children. The active dimension is further divided into formal activities that focus on how the parents tutor their child in reading and informal reading activities, which are more about spending joint time with the children reading or talking about the books. The main results show that passive home literacy environment and informal activities are more or less...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV