dc.contributor.advisor | Lupač, Petr | |
dc.creator | Krejcarová, Klára | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T16:08:49Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T16:08:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194575 | |
dc.description.abstract | (česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského klimatu a následně pomocí statistického modelu prozkoumat jejich vliv na čtenářské aktivity prvňáčků. Nejdříve v teoretické části uvádím problematiku dětského čtenářství a čtenářské socializace. Hlavní část se poté zaměřuje na představením koncepce rodinného čtenářského prostředí a rozlišením jeho různých dimenzí a na to, jak působí na čtení u dětí. Především se jedná o rozlišení na pasivní rodinné čtenářské klima, které reprezentuje podmínky pro nápodobu čtení (počet knih v domácnosti a čtenářské návyky rodičů), a aktivní čtenářské prostředí, které reprezentuje čtenářské aktivity s dětmi. Aktivní dimenzi dále dělíme na formální aktivity, které se zaměřují na aktivity rodičů spojené s doučováním dětí čtení, a neformální čtenářské aktivity, které spočívají spíše ve společném trávení času s dětmi čtením knih nebo povídáním si o přečteném obsahu. V praktické části jsem pomocí lineárně regresního modelu zkoumala vliv dimenzí čtenářského rodinného klimatu na čtení u dětí. Hlavní výsledky ukazují, že pasivní rodinné čtenářské prostředí a neformální aktivity spolu věcně souvisejí, což... | cs_CZ |
dc.description.abstract | (in English): This bachelor's thesis focuses on the impact of home literacy environment on the reading of first grade children. The aim of this study was to identify, based on literacy research, separate dimensions of the home literacy environment and, with a statistical model, test its impact on the children's reading activities. In this thesis, reading is conceptualized as an activity of reading rather than reading abilities of children. The theoretical part starts with introducing the topic of children's reading and reading socialization. The main part, then, focuses on distinguishing different dimensions of home literacy environment and on how they impact children's reading. Chiefly, a distinction is made between passive home literacy environment, representing the conditions for imitation of reading (number of books at home and reading habits of the parents), and active home literacy environment representing reading activities with the children. The active dimension is further divided into formal activities that focus on how the parents tutor their child in reading and informal reading activities, which are more about spending joint time with the children reading or talking about the books. The main results show that passive home literacy environment and informal activities are more or less... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | reading|children's reading|reading literacy|family background|home literacy environment|reading frequency|love of reading | en_US |
dc.subject | čtení|čtenářská gramotnost|rodinné zázemí|pro-čtenářské klima v rodině|čtení u dětí|frekvence čtení|obliba čtení | cs_CZ |
dc.title | Pro-čtenářské klima v rodině a jeho vliv na čtení českých žáků prvních tříd | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-03 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 266071 | |
dc.title.translated | Home Literacy Environment and its Effects on reading amongst Czech pupils in Grade 1 | en_US |
dc.contributor.referee | Vomáčka, Aleš | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology with specialisation in Sociology with Economics | en_US |
thesis.degree.discipline | Sociologie se specializací Socioekonomická studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie se specializací Socioekonomická studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology with specialisation in Sociology with Economics | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Tato bakalářská práce se věnuje vlivu rodinného čtenářského klimatu na čtení u dětí v první třídě základní školy. Cílem práce bylo na základě rešerše literatury identifikovat jednotlivé dimenze pro- čtenářského klimatu a následně pomocí statistického modelu prozkoumat jejich vliv na čtenářské aktivity prvňáčků. Nejdříve v teoretické části uvádím problematiku dětského čtenářství a čtenářské socializace. Hlavní část se poté zaměřuje na představením koncepce rodinného čtenářského prostředí a rozlišením jeho různých dimenzí a na to, jak působí na čtení u dětí. Především se jedná o rozlišení na pasivní rodinné čtenářské klima, které reprezentuje podmínky pro nápodobu čtení (počet knih v domácnosti a čtenářské návyky rodičů), a aktivní čtenářské prostředí, které reprezentuje čtenářské aktivity s dětmi. Aktivní dimenzi dále dělíme na formální aktivity, které se zaměřují na aktivity rodičů spojené s doučováním dětí čtení, a neformální čtenářské aktivity, které spočívají spíše ve společném trávení času s dětmi čtením knih nebo povídáním si o přečteném obsahu. V praktické části jsem pomocí lineárně regresního modelu zkoumala vliv dimenzí čtenářského rodinného klimatu na čtení u dětí. Hlavní výsledky ukazují, že pasivní rodinné čtenářské prostředí a neformální aktivity spolu věcně souvisejí, což... | cs_CZ |
uk.abstract.en | (in English): This bachelor's thesis focuses on the impact of home literacy environment on the reading of first grade children. The aim of this study was to identify, based on literacy research, separate dimensions of the home literacy environment and, with a statistical model, test its impact on the children's reading activities. In this thesis, reading is conceptualized as an activity of reading rather than reading abilities of children. The theoretical part starts with introducing the topic of children's reading and reading socialization. The main part, then, focuses on distinguishing different dimensions of home literacy environment and on how they impact children's reading. Chiefly, a distinction is made between passive home literacy environment, representing the conditions for imitation of reading (number of books at home and reading habits of the parents), and active home literacy environment representing reading activities with the children. The active dimension is further divided into formal activities that focus on how the parents tutor their child in reading and informal reading activities, which are more about spending joint time with the children reading or talking about the books. The main results show that passive home literacy environment and informal activities are more or less... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |