Zobrazit minimální záznam

Assessment of Teaching Based on Principles of Critical Science Education for Sustainability and Proposition of a Model Program on Sustainable Transport
dc.contributor.advisorMatějček, Tomáš
dc.creatorCepník, Adam
dc.date.accessioned2024-10-09T06:31:52Z
dc.date.available2024-10-09T06:31:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194780
dc.description.abstractWe are experiencing a period of dynamic development of technology and society is facing many serious problems on global level. The covid-19 pandemic showed, how important can be the role of society's relationship towards science and technology. A crucial goal of education is to prepare next generations for such challenges. A concept of Critical Science Education for Sustainability attempts to offer a solution. This thesis searches for elements of this concept in Czech educational context, using an evaluation rubric to analyse national curricula for elementary schools and high schools and also selected educational programs on environmental topics. The concept is finally demonstrated in form of a proposition of an educational program on sustainable transport. key words: Critical Science Education for Sustainability, FACTS rubric, education for sustainable development, environmental education, sustainable transporten_US
dc.description.abstractZažíváme období dynamického rozvoje technologií a společnost čelí řadě vážných problémů na globální úrovni. Pandemie covidu-19 ukázala, jak zásadní roli může hrát vztah společnosti k vědě a technologiím. Zásadním úkolem vzdělávání je, aby příští generace připravilo na podobné výzvy. Řešení se snaží nabídnout koncept Critical Science Education for Sustainability. Práce hledá prvky tohoto konceptu v českém vzdělávacím kontextu za pomoci hodnotící rubriky. Jsou analyzována kurikula českého základního a gymnaziálního vzdělávání a také vybrané vzdělávací programy s environmentální tematikou. Koncept je nakonec demonstrován ve formě návrhu vzdělávacího programu na téma udržitelné dopravy. klíčová slova: Critical Science Education for Sustainability, rubrika FACTS, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, environmentální vzdělávání, udržitelná dopravacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titlePosouzení výuky podle zásad Critical Science Education for Sustainability a navržení vzorového programu na téma udržitelné dopravycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-18
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId244898
dc.title.translatedAssessment of Teaching Based on Principles of Critical Science Education for Sustainability and Proposition of a Model Program on Sustainable Transporten_US
dc.contributor.refereeBartoš, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Geography for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZažíváme období dynamického rozvoje technologií a společnost čelí řadě vážných problémů na globální úrovni. Pandemie covidu-19 ukázala, jak zásadní roli může hrát vztah společnosti k vědě a technologiím. Zásadním úkolem vzdělávání je, aby příští generace připravilo na podobné výzvy. Řešení se snaží nabídnout koncept Critical Science Education for Sustainability. Práce hledá prvky tohoto konceptu v českém vzdělávacím kontextu za pomoci hodnotící rubriky. Jsou analyzována kurikula českého základního a gymnaziálního vzdělávání a také vybrané vzdělávací programy s environmentální tematikou. Koncept je nakonec demonstrován ve formě návrhu vzdělávacího programu na téma udržitelné dopravy. klíčová slova: Critical Science Education for Sustainability, rubrika FACTS, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, environmentální vzdělávání, udržitelná dopravacs_CZ
uk.abstract.enWe are experiencing a period of dynamic development of technology and society is facing many serious problems on global level. The covid-19 pandemic showed, how important can be the role of society's relationship towards science and technology. A crucial goal of education is to prepare next generations for such challenges. A concept of Critical Science Education for Sustainability attempts to offer a solution. This thesis searches for elements of this concept in Czech educational context, using an evaluation rubric to analyse national curricula for elementary schools and high schools and also selected educational programs on environmental topics. The concept is finally demonstrated in form of a proposition of an educational program on sustainable transport. key words: Critical Science Education for Sustainability, FACTS rubric, education for sustainable development, environmental education, sustainable transporten_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV