Geografické myšlení: konceptualizace a rekontextualizace
Geographical thinking: conceptualization and recontextualization
dizertační práce (OBHÁJENO)
Omezená dostupnost dokumentu
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné do 19. 09. 2027
Důvod omezené dostupnosti:
Ochrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešení
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194934Identifikátory
SIS: 229002
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Krajňáková, Lenka
Oponent práce
Knecht, Petr
Trahorsch, Petr
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Didaktika geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
geografické myšlení, klíčové koncepty, obsahová rovina, procesuální rovina, geografické vzdělávání, rekontextualizaceKlíčová slova (anglicky)
geographical thinking, key concepts, content dimension, procedural dimension, geography education, recontextualizationPřestože je geografické myšlení často označováno za jeden z hlavních cílů geografického vzdělávání, je s ním spojeno několik nejasností a problémů. Hlavním záměrem této disertační práce je prostřednictvím tří vytyčených cílů reagovat na vybrané nedostatky, a napomoci tak doposud nedostačujícímu procesu konceptualizace a rekontextualizace geografického myšlení do geografického vzdělávání. Stanovenými cíli předkládané disertační práce je (1) systematizovat a konceptualizovat dosavadní poznání v problematice geografického myšlení v geografickém vzdělávání a jeho dílčích aspektů; (2) empiricky ověřit, zda, a případně jak, u budoucích učitelů geografie dochází k rozvoji geografického myšlení či jeho dílčích aspektů; a (3) dekonstruovat geografické myšlení do dílčích aspektů rozeznatelných učiteli a na jejich základě identifikovat a navrhnout postupy, které vedou k jeho rozvoji. Naplnění takto rozmanitých cílů přirozeně vyžaduje aplikaci širokého spektra výzkumných metod. V rámci teoretické části práce je nejdříve využita podrobná systematická rešerše ukotvená metodikou PRISMA. V empirické části práce jsou následně využívány metody jak kvantitativní (dotazníkové šetření - deskriptivní, explorační i inferenční statistika), tak kvalitativní (polostrukturované interview - tematická analýza). V rámci...
Although geographical thinking is often regarded as one of the primary goals of geography education, it is associated with several ambiguities and challenges. The main aim of this dissertation thesis is to address selected deficiencies through three specific objectives, thereby contributing to the insufficient process of conceptualizing and recontextualizing geographical thinking in geography education. The objectives of this dissertation are to (1) systematize and conceptualize the current knowledge on the issue of geographical thinking in geographical education and its various aspects; (2) verify to what extent and how are pre-service geography teachers exposed to geographical thinking and its components; and (3) to deconstruct geographical thinking into its specific components, then identify and propose strategies and specific examples for its development. Achieving these diverse objectives naturally requires the application of a wide range of research methods. The theoretical part of the dissertation thesis employs a detailed systematic review based on the PRISMA methodology. The empirical part utilizes both quantitative methods (questionnaire surveys - descriptive, explorative, and inferential statistics) and qualitative methods (semi-structured expert interviews - thematic analysis). The...