Zobrazit minimální záznam

Geographical thinking: conceptualization and recontextualization
dc.contributor.advisorMarada, Miroslav
dc.creatorBendl, Tomáš
dc.date.accessioned2024-11-29T16:11:01Z
dc.date.available2024-11-29T16:11:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194934
dc.description.abstractPřestože je geografické myšlení často označováno za jeden z hlavních cílů geografického vzdělávání, je s ním spojeno několik nejasností a problémů. Hlavním záměrem této disertační práce je prostřednictvím tří vytyčených cílů reagovat na vybrané nedostatky, a napomoci tak doposud nedostačujícímu procesu konceptualizace a rekontextualizace geografického myšlení do geografického vzdělávání. Stanovenými cíli předkládané disertační práce je (1) systematizovat a konceptualizovat dosavadní poznání v problematice geografického myšlení v geografickém vzdělávání a jeho dílčích aspektů; (2) empiricky ověřit, zda, a případně jak, u budoucích učitelů geografie dochází k rozvoji geografického myšlení či jeho dílčích aspektů; a (3) dekonstruovat geografické myšlení do dílčích aspektů rozeznatelných učiteli a na jejich základě identifikovat a navrhnout postupy, které vedou k jeho rozvoji. Naplnění takto rozmanitých cílů přirozeně vyžaduje aplikaci širokého spektra výzkumných metod. V rámci teoretické části práce je nejdříve využita podrobná systematická rešerše ukotvená metodikou PRISMA. V empirické části práce jsou následně využívány metody jak kvantitativní (dotazníkové šetření - deskriptivní, explorační i inferenční statistika), tak kvalitativní (polostrukturované interview - tematická analýza). V rámci...cs_CZ
dc.description.abstractAlthough geographical thinking is often regarded as one of the primary goals of geography education, it is associated with several ambiguities and challenges. The main aim of this dissertation thesis is to address selected deficiencies through three specific objectives, thereby contributing to the insufficient process of conceptualizing and recontextualizing geographical thinking in geography education. The objectives of this dissertation are to (1) systematize and conceptualize the current knowledge on the issue of geographical thinking in geographical education and its various aspects; (2) verify to what extent and how are pre-service geography teachers exposed to geographical thinking and its components; and (3) to deconstruct geographical thinking into its specific components, then identify and propose strategies and specific examples for its development. Achieving these diverse objectives naturally requires the application of a wide range of research methods. The theoretical part of the dissertation thesis employs a detailed systematic review based on the PRISMA methodology. The empirical part utilizes both quantitative methods (questionnaire surveys - descriptive, explorative, and inferential statistics) and qualitative methods (semi-structured expert interviews - thematic analysis). The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectgeographical thinkingen_US
dc.subjectkey conceptsen_US
dc.subjectcontent dimensionen_US
dc.subjectprocedural dimensionen_US
dc.subjectgeography educationen_US
dc.subjectrecontextualizationen_US
dc.subjectgeografické myšlenícs_CZ
dc.subjectklíčové konceptycs_CZ
dc.subjectobsahová rovinacs_CZ
dc.subjectprocesuální rovinacs_CZ
dc.subjectgeografické vzdělávánícs_CZ
dc.subjectrekontextualizacecs_CZ
dc.titleGeografické myšlení: konceptualizace a rekontextualizacecs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-19
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId229002
dc.title.translatedGeographical thinking: conceptualization and recontextualizationen_US
dc.contributor.refereeKnecht, Petr
dc.contributor.refereeTrahorsch, Petr
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.disciplineDidaktika geografiecs_CZ
thesis.degree.programDidactics of Geographyen_US
thesis.degree.programDidaktika geografiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Geographyen_US
uk.degree-program.csDidaktika geografiecs_CZ
uk.degree-program.enDidactics of Geographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPřestože je geografické myšlení často označováno za jeden z hlavních cílů geografického vzdělávání, je s ním spojeno několik nejasností a problémů. Hlavním záměrem této disertační práce je prostřednictvím tří vytyčených cílů reagovat na vybrané nedostatky, a napomoci tak doposud nedostačujícímu procesu konceptualizace a rekontextualizace geografického myšlení do geografického vzdělávání. Stanovenými cíli předkládané disertační práce je (1) systematizovat a konceptualizovat dosavadní poznání v problematice geografického myšlení v geografickém vzdělávání a jeho dílčích aspektů; (2) empiricky ověřit, zda, a případně jak, u budoucích učitelů geografie dochází k rozvoji geografického myšlení či jeho dílčích aspektů; a (3) dekonstruovat geografické myšlení do dílčích aspektů rozeznatelných učiteli a na jejich základě identifikovat a navrhnout postupy, které vedou k jeho rozvoji. Naplnění takto rozmanitých cílů přirozeně vyžaduje aplikaci širokého spektra výzkumných metod. V rámci teoretické části práce je nejdříve využita podrobná systematická rešerše ukotvená metodikou PRISMA. V empirické části práce jsou následně využívány metody jak kvantitativní (dotazníkové šetření - deskriptivní, explorační i inferenční statistika), tak kvalitativní (polostrukturované interview - tematická analýza). V rámci...cs_CZ
uk.abstract.enAlthough geographical thinking is often regarded as one of the primary goals of geography education, it is associated with several ambiguities and challenges. The main aim of this dissertation thesis is to address selected deficiencies through three specific objectives, thereby contributing to the insufficient process of conceptualizing and recontextualizing geographical thinking in geography education. The objectives of this dissertation are to (1) systematize and conceptualize the current knowledge on the issue of geographical thinking in geographical education and its various aspects; (2) verify to what extent and how are pre-service geography teachers exposed to geographical thinking and its components; and (3) to deconstruct geographical thinking into its specific components, then identify and propose strategies and specific examples for its development. Achieving these diverse objectives naturally requires the application of a wide range of research methods. The theoretical part of the dissertation thesis employs a detailed systematic review based on the PRISMA methodology. The empirical part utilizes both quantitative methods (questionnaire surveys - descriptive, explorative, and inferential statistics) and qualitative methods (semi-structured expert interviews - thematic analysis). The...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantKrajňáková, Lenka
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.date.embargoEndDate19-09-2027
uk.embargo.reasonProtection of intellectual property, particularly protection of inventions or technical solutionsen
uk.embargo.reasonOchrana duševního vlastnictví, zejména ochrana vynálezů či technických řešenícs
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV