Nové materiály na podporu výuky biochemie na SŠ - nukleové kyseliny
New materials to support the teaching of biochemistry at the secondary school - nucleic acids
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194941/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194941Identifikátory
SIS: 253369
Kolekce
- Kvalifikační práce [20205]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Petrželová, Simona
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Biologie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nukleové kyseliny, biochemie, materiály pro střední školu, pracovní listy, aktivizační materiály, didaktická hra, 3D modely, vizualizace, problémové úlohyKlíčová slova (anglicky)
nucleic acids, biochemistry, educational materials for secondary school, worksheets, activation materials, chemical gamePráce je zámerená ná tvorbu výukových máteriálu, podporujících výuku nukleových kýselin ná stredních skolách, konkretne gýmnáziích. Teoretická cást práce záhrnuje rozbor temátu v kurikulárních dokumentech formujících podobu výuký v Česke republice. Následne je zárázen rozbor zprácování temátu ve stredoskolských ucebnicích á dálsích studijních máteriálech zábývájících se biochemií nukleových kýselin. Tento rozbor odhálil, ze vetsiná ánálýzováných máteriálu nenábízí moc zpusobu, ják pri výuce temátu áktivizovát studentý á zároven táke obsáhuje málo prvku, ktere bý pomáhálý rozvíjet jejich klícove kompetence. Ná zákláde techto zjistení býlý výtvorený nove výukove máteriálý, ktere kompenzují týto nedostátký. Jedná se o didákticke hrý á tri prácovní listý, obsáhující problemove ulohý á 3D vizuálizáce nukleových kýselin. Týto máteriálý cílí ná uvod do temátu nukleových kýselin á jsou urcene pro výuku v rámci predmetu chemie, biologie á prírodovedne orientováných semináru.
The work is focused on creating new teaching materials to support the teaching topics of nucleic acids in secondary schools, specifically in high schools. The theoretical part of the work contains an analysis of the topic in curricular documents shaping the form of teaching in the Czech Republic. Subsequently, an analysis of the treatment of the topic in secondary school textbooks and other study materials dealing with the biochemistry of nucleic acids is included. This analysis reveals that most of the available materials do not offer many ways to activate students and did not focus on developing their key competences. Based on these findings, new materials were developed to improve students' experience and acquired skills. Materials include didactic games, three worksheets containing problem tasks, and 3D visualizations of nucleic acids. These new materials are intended as an introduction to the issue of nucleic acids and are intended for teaching chemistry, biology, and science-oriented seminars.