Dopravně podmíněná sociální exkluze v rámci systému osídlení Česka
Transport-related Social Exclusion in the Settlement System of Czechia
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195182Identifikátory
SIS: 145664
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Chromý, Pavel
Květoň, Viktor
Oponent práce
Horňák, Marcel
Jeřábek, Milan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Obecná geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje
Datum obhajoby
24. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Dopravní exkluze, Sociální exkluze, Dopravní podmíněnost, Akcesibilita, Dopravní dostupnost, Mobilita, Exponovanost, Polarizace prostoru, PeriferieKlíčová slova (anglicky)
Transport exclusion, Social exclusion, Transport-related, Accessibility, Mobility, Geographic potential, Geographic polarisation, PeripherySpolečenské disparity mohou mít různé regionální projevy i příčiny a v extrémních případech vedou k sociální exkluzi. Doprava je na jedné straně prostředkem k zapojení vyloučených jedinců do společnosti, avšak na straně druhé, v případech nedostatečných možností mobility a akcesibility je to právě doprava, která podmiňuje vznik sociální exkluze. Hovoříme tak o dopravní exkluzi představující omezení přístupu ke společenským aktivitám na základě nedostatečné možnosti a schopnosti jedince dopravovat se. V předkládané práci je téma dopravního vyloučení podrobně diskutováno, definováno a zasazeno do širších konceptuálních rámců. Konkrétně jsou pak hodnoceny objektivní i subjektivní faktory potenciálně ovlivňující vznik dopravní exkluze, popřípadě prohlubování jejich negativních dopadů. Na příkladu území Česka je realizována klasifikace nejnižších teritoriálních jednotek státu (sídel) dle typu dopravní exkluze, kterému jsou potenciálně vystaveny. Ukazuje se, že zejména rozdílné charakteristiky sídelního a dopravního systému podmiňují potenciál vzniku dopravního znevýhodnění a jeho různých typů. Na základě dostupnostně-mobilitních charakteristik je v Česku rozlišeno celkem 8 typově diferencovaných území odrážejících rozličné procesy a faktory, jež se v konkrétních lokalitách uplatňují a potenciálně...
Manifestations of social disparities take different forms and have various causes. In extreme cases, they lead to social exclusion. On the one hand, transport is an instrument for excluded individuals to participate in society. On the other hand, where there is a lack of mobility and accessibility options, transport itself becomes a factor on which social exclusion is based. Such a type of exclusion is transport-related, it is so-called transport exclusion, which represents a deficiency of access to social activities and sources based on the insufficient possibility, and ability of an individual to use the transport. In this study, transport exclusion is defined, described, and discussed in detail in a broader conceptual framework. This research assesses objective and subjective factors potentially influencing the emergence of transport exclusion, or deepening its negative impacts are evaluated. In the case of Czechia, a classification of the lowest territorial units (settlements) of the state is elaborated in terms of the type of transport exclusion to which their inhabitants are potentially exposed. In particular, the different characteristics of the settlement structure and transport system condition increase the potential for the emergence of transport exclusion in its various types. Based on...