Zobrazit minimální záznam

Transport-related Social Exclusion in the Settlement System of Czechia
dc.contributor.advisorMarada, Miroslav
dc.creatorJaroš, Václav
dc.date.accessioned2024-11-29T14:14:44Z
dc.date.available2024-11-29T14:14:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195182
dc.description.abstractSpolečenské disparity mohou mít různé regionální projevy i příčiny a v extrémních případech vedou k sociální exkluzi. Doprava je na jedné straně prostředkem k zapojení vyloučených jedinců do společnosti, avšak na straně druhé, v případech nedostatečných možností mobility a akcesibility je to právě doprava, která podmiňuje vznik sociální exkluze. Hovoříme tak o dopravní exkluzi představující omezení přístupu ke společenským aktivitám na základě nedostatečné možnosti a schopnosti jedince dopravovat se. V předkládané práci je téma dopravního vyloučení podrobně diskutováno, definováno a zasazeno do širších konceptuálních rámců. Konkrétně jsou pak hodnoceny objektivní i subjektivní faktory potenciálně ovlivňující vznik dopravní exkluze, popřípadě prohlubování jejich negativních dopadů. Na příkladu území Česka je realizována klasifikace nejnižších teritoriálních jednotek státu (sídel) dle typu dopravní exkluze, kterému jsou potenciálně vystaveny. Ukazuje se, že zejména rozdílné charakteristiky sídelního a dopravního systému podmiňují potenciál vzniku dopravního znevýhodnění a jeho různých typů. Na základě dostupnostně-mobilitních charakteristik je v Česku rozlišeno celkem 8 typově diferencovaných území odrážejících rozličné procesy a faktory, jež se v konkrétních lokalitách uplatňují a potenciálně...cs_CZ
dc.description.abstractManifestations of social disparities take different forms and have various causes. In extreme cases, they lead to social exclusion. On the one hand, transport is an instrument for excluded individuals to participate in society. On the other hand, where there is a lack of mobility and accessibility options, transport itself becomes a factor on which social exclusion is based. Such a type of exclusion is transport-related, it is so-called transport exclusion, which represents a deficiency of access to social activities and sources based on the insufficient possibility, and ability of an individual to use the transport. In this study, transport exclusion is defined, described, and discussed in detail in a broader conceptual framework. This research assesses objective and subjective factors potentially influencing the emergence of transport exclusion, or deepening its negative impacts are evaluated. In the case of Czechia, a classification of the lowest territorial units (settlements) of the state is elaborated in terms of the type of transport exclusion to which their inhabitants are potentially exposed. In particular, the different characteristics of the settlement structure and transport system condition increase the potential for the emergence of transport exclusion in its various types. Based on...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectTransport exclusionen_US
dc.subjectSocial exclusionen_US
dc.subjectTransport-relateden_US
dc.subjectAccessibilityen_US
dc.subjectMobilityen_US
dc.subjectGeographic potentialen_US
dc.subjectGeographic polarisationen_US
dc.subjectPeripheryen_US
dc.subjectDopravní exkluzecs_CZ
dc.subjectSociální exkluzecs_CZ
dc.subjectDopravní podmíněnostcs_CZ
dc.subjectAkcesibilitacs_CZ
dc.subjectDopravní dostupnostcs_CZ
dc.subjectMobilitacs_CZ
dc.subjectExponovanostcs_CZ
dc.subjectPolarizace prostorucs_CZ
dc.subjectPeriferiecs_CZ
dc.titleDopravně podmíněná sociální exkluze v rámci systému osídlení Českacs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-24
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Developmenten_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId145664
dc.title.translatedTransport-related Social Exclusion in the Settlement System of Czechiaen_US
dc.contributor.refereeHorňák, Marcel
dc.contributor.refereeJeřábek, Milan
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Geographyen_US
thesis.degree.disciplineObecná geografiecs_CZ
thesis.degree.programGeneral Geographyen_US
thesis.degree.programObecná geografiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Developmenten_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná geografiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Geographyen_US
uk.degree-program.csObecná geografiecs_CZ
uk.degree-program.enGeneral Geographyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csSpolečenské disparity mohou mít různé regionální projevy i příčiny a v extrémních případech vedou k sociální exkluzi. Doprava je na jedné straně prostředkem k zapojení vyloučených jedinců do společnosti, avšak na straně druhé, v případech nedostatečných možností mobility a akcesibility je to právě doprava, která podmiňuje vznik sociální exkluze. Hovoříme tak o dopravní exkluzi představující omezení přístupu ke společenským aktivitám na základě nedostatečné možnosti a schopnosti jedince dopravovat se. V předkládané práci je téma dopravního vyloučení podrobně diskutováno, definováno a zasazeno do širších konceptuálních rámců. Konkrétně jsou pak hodnoceny objektivní i subjektivní faktory potenciálně ovlivňující vznik dopravní exkluze, popřípadě prohlubování jejich negativních dopadů. Na příkladu území Česka je realizována klasifikace nejnižších teritoriálních jednotek státu (sídel) dle typu dopravní exkluze, kterému jsou potenciálně vystaveny. Ukazuje se, že zejména rozdílné charakteristiky sídelního a dopravního systému podmiňují potenciál vzniku dopravního znevýhodnění a jeho různých typů. Na základě dostupnostně-mobilitních charakteristik je v Česku rozlišeno celkem 8 typově diferencovaných území odrážejících rozličné procesy a faktory, jež se v konkrétních lokalitách uplatňují a potenciálně...cs_CZ
uk.abstract.enManifestations of social disparities take different forms and have various causes. In extreme cases, they lead to social exclusion. On the one hand, transport is an instrument for excluded individuals to participate in society. On the other hand, where there is a lack of mobility and accessibility options, transport itself becomes a factor on which social exclusion is based. Such a type of exclusion is transport-related, it is so-called transport exclusion, which represents a deficiency of access to social activities and sources based on the insufficient possibility, and ability of an individual to use the transport. In this study, transport exclusion is defined, described, and discussed in detail in a broader conceptual framework. This research assesses objective and subjective factors potentially influencing the emergence of transport exclusion, or deepening its negative impacts are evaluated. In the case of Czechia, a classification of the lowest territorial units (settlements) of the state is elaborated in terms of the type of transport exclusion to which their inhabitants are potentially exposed. In particular, the different characteristics of the settlement structure and transport system condition increase the potential for the emergence of transport exclusion in its various types. Based on...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a regionálního rozvojecs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantChromý, Pavel
dc.contributor.consultantKvětoň, Viktor
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV