Nuda a její zvládání
Boredom and Boredom Coping
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195357Identifikátory
SIS: 206388
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hrabal, Vladimír
Blaho Vitošková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická a školní psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
30. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
nuda, zvládání nudy, copingové strategie, sklon k nudě, reaktivní nuda, diagnostika nudy, model zvládání nudy, dynamika prožívání, dynamika zvládání, afektivní konstelaceKlíčová slova (anglicky)
boredom, boredom coping, coping strategies, boredom proneness, reactive boredom, boredom diagnostics, boredom coping model, dynamics of experiencing, dynamics of coping, affective constellationsDisertační práce se zabývá problematikou nudy a jejího zvládání v kontextu školy a volného času. Hlavním výzkumným záměrem bylo zachytit co možná nejkomplexnější obraz prožívání nudy a zmapovat dynamiku na pozadí jejího zvládání u žáků středních škol, s využitím smíšeného výzkumného designu propojujícího kvantitativní a kvalitativní výzkumné postupy. Bylo využito dotazníkových metod a uzavřených otázek zachycujících různé aspekty nudy a jejího zvládání, vybrané motivační, volní a postojové osobnostní charakteristiky a otevřených otázek mapujících různé aspekty prožívání nudy v konkrétních, žáky popisovaných situacích. Byl podán obraz prožívání nudy a jejího zvládání, který vzešel z propojení výsledků získaných na různých úrovních analýzy dat, v rámci čtyř dílčích navazujících výzkumných studií realizovaných jako součást širšího výzkumného záměru práce. V rámci práce byl předložen návrh empiricky zakotveného, a zároveň ověřenými diagnostickými metodami validizovaného modelu zvládání nudy, který vychází ze čtyř základních vzorců prožívání a zvládání nudy, v rámci nichž jsou dály propracovávány více i méně adaptivní, kontextově specifické variantní typy zvládacích strategií. Předkládaná studie nabízí v jistém smyslu nový, netradiční pohled na dynamiku prožívání a zvládání nudy, která je uchopována v...
The doctoral thesis concerns boredom and boredom coping problematics in the context of school and free time. The main research aim is to capture the most complex picture of boredom experience and to grasp the background dynamics of boredom coping in secondary school students using the mixed methods research design interconnecting quantitative and qualitative research techniques. Using the scales and closed questions capturing different boredom and boredom coping aspects, selected motivational, volitional and attitudinal personal characteristics and open questions mapping different aspects of boredom experience in particular boredom situations described by students. The portrait of boredom and boredom coping was captured based on interconnecting results emerging from different levels of data analysis within the frame of four particular follow up research studies as a part of a wider research aim of this doctoral thesis. Both empirically grounded and subsequentially validated by proved diagnostic methods the model of boredom coping proposal was presented that is based on four basic patterns of boredom experience and coping, within which more or less adaptive, context specific variant types of coping strategies were further elaborated. The doctoral study presents, in certain point of view, new and...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Osobnostně-situační konstelace nudy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBoháčová, Aneta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Datum obhajoby: 15. 6. 2022The dissertation tries to capture the development of the concept of boredom from ancient times to the present. Historical concepts of boredom are grasped of the philosophical and literary concepts. We analyze modern ... -
Copingové strategie u nudy
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUrbanová, Denisa (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 23. 5. 2018Práce se zabývá efektivitou různých typů copingových strategií u nudy a prověřuje jejich souvislost s některými motivačními, postojovými a volními charakteristikami u žáků střední školy. V teoretické části je nastíněn obraz ... -
Nuda ako sociologický problém
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHochmuthová, Terézia (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2014)Datum obhajoby: 23. 6. 2014Napriek tomu, že nuda býva často považovaná za všednú súčasť každodenného života v dnešnej spoločnosti, akademický svet nie je jednotný v jej vysvetlení. Jednotliví autori sa rozchádzajú vo svojich stanoviskách jednak pri ...