Postoje žáků základních škol ke spisovné češtině
Pupil's attitudes to literary Czech
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19537Identifikátory
SIS: 67493
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holanová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - francouzský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
14. 1. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
V posledních letech se zintenzivňuj1 diskuse o spisovnosti v odborných periodikách a na vědeckých konferencích. Hlavni problém tkvi ve stále rostoucím vlivu obecné češtiny, a tim souvisejícím dopadem na spisovný jazyk. Mezi jednotlivými lingvisty panuje nejednoznačný názor. Někteří akceptuji nespisovné prostředky i v psaném projevu, někteří jsou ochotni o nich uvažovat, jini je striktně odmitaji. Cilem této práce je rozpoznat postoje žáků základních škol ke spisovnému jazyku. Práce reaguje na názor P. Sgalla, že se člověk v dětství spisovnost uči uměle a spisovné vyjadřováni je pro něj nepřirozené. Pomoci výzkumu na základních školách a gymnáziu zjišťuji, jaká děti zaujimaji stanoviska ke spisovnému jazyku, jak na něj nahližeji, zda ho vůbec vnimaji a hlavně jakou roli hraje v jejich životě.
V posledních letech se zintenzivňuj1 diskuse o spisovnosti v odborných periodikách a na vědeckých konferencích. Hlavni problém tkvi ve stále rostoucím vlivu obecné češtiny, a tim souvisejícím dopadem na spisovný jazyk. Mezi jednotlivými lingvisty panuje nejednoznačný názor. Někteří akceptuji nespisovné prostředky i v psaném projevu, někteří jsou ochotni o nich uvažovat, jini je striktně odmitaji. Cilem této práce je rozpoznat postoje žáků základních škol ke spisovnému jazyku. Práce reaguje na názor P. Sgalla, že se člověk v dětství spisovnost uči uměle a spisovné vyjadřováni je pro něj nepřirozené. Pomoci výzkumu na základních školách a gymnáziu zjišťuji, jaká děti zaujimaji stanoviska ke spisovnému jazyku, jak na něj nahližeji, zda ho vůbec vnimaji a hlavně jakou roli hraje v jejich životě.