Vlastní novela s autorským komentářem
An Own Novelette With Authorial Commentary
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/21062Identifikátory
SIS: 72459
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíček, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka a katedra české literatury
Datum obhajoby
26. 5. 2009
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí. První je autorská novela a druhá je úvaha, která se zabývá hlavně procesem geneze této novely. Úvaha se tedy snaží z literárně-teoretického hlediska poodhalit a analyzovat problémy, se kterými se potýká spisovatel během své práce; sleduje změny, ke kterým v textu v průběhu psaní dochází za účelem dosáhnutí původních záměrů. Konkrétně se úvaha soustředí na problematiku hledání vhodného námětu, vykreslování charakterů postav a vyhrocování konfliktu mezi nimi, konstrukci syžetu a časoprostoru, užití vhodných jazykových prostředků. Velká pozornost je také věnována otázkám spojeným s autobiografičností, s přetvářením autobiografického příběhu na příběh fiktivní. V závěru úvahy se reaguje na kritiky na prezentovanou autorskou novelu, dochází k sebehodnocení autora jako tvůrčí osobnosti a k jeho zamyšlení nad praktickým využitím zkušeností získaných psaním literárního díla pro výuku českého jazyka a literatury na základní a střední škole.
This thesis consists of two main parts: the first is author's own novellete and the second is an essay which describes mainly the process of a creation of the story. By using literary-theoretical perspective the essay thus tries to uncover and analyse the problems a writer deals with during his work; it analyses the changes, which were effectuated by author in order to attain his original intentions. In particular, the essay focuses on questions such as: finding the suitable subject for the story; portraying the characters and pointing the conflict between them; constructing the sujet and spatiotemporal relations. It is also higly focused on a questions linked to autobiography, on the transformation of an authobiographical story to a fictious story. At the conclusion the essay responds to the reviews on the long-short story; the author evaluates himself as a creative personality and thinks of a practical use of the experience acquired through the writing of a literary work in teaching the Czech language and literature at school.