Kartografické znázornění vývoje představ žáků o prostorovém uspořádání a geografii Česka
Cartographic representation of the development of pupils' ideas about spatial layout and geography of the Czechia
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/29958Identifikátory
SIS: 67905
Kolekce
- Kvalifikační práce [20089]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hudeček, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
18. 6. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mentální mapa Česka, agregace, lokalizace, preference, dotazníkové šetřeníKlíčová slova (anglicky)
mental maps of Czechia, aggregation, localization, preferences, surveyCílem této práce je provést analýzu představ žáků různého věku a bydliště o prostorovém uspořádání a geografii Česka. Výstupem jsou především mapy, které poskytnou názorné srovnání těchto představ. Zvolenou metodou výzkumu je dotazníkové šetření, které proběhlo na čtyřech českých školách. Začátek práce je věnován teorii mentálních map, stanovení hypotéz a průběhu dotazníkového šetření. Vlastní analýza je pak rozdělena na tři části. Hlavní úkol první části spočívá ve vytvoření tzv. agregované mapy mentálních map Česka (pro každou školu zvlášť). Druhá část zkoumá přesnost lokalizace Prahy na těchto mapách. Poslední částí výzkumu je analýza preferencí žáků pro jejich trvalé bydlení. Závěr práce patří souhrnnému zhodnocení výsledků a přináší podněty pro další možné podobné výzkumy a využití práce.
The aim of this study is to analyze the ideas of students of various ages and residence about spatial layout and geography of the Czech Republic. The output is mainly maps that provide visual comparison of these concepts. The method of research is the survey which was carried out on four Czech schools. The beginning of the paper is devoted to the theory of mental maps, specification of hypotheses and the administration of the questionnaire. The analysis of the data is then divided into three parts. The main task of the first part involves the creation of so-called aggregate mental maps of a map of the Czechia (for each school separately). The second part examines the positioning accuracy of Prague on these maps. The last part of the research is to analyze preferences of students for their permanent housing. The conclusion of the study includes a summary evaluation of the results and provides suggestions for further research and possible use of this study.