Výuka geografie v praxi: podmínky realizace a míra využívání terénní výuky na gymnáziích okresu Děčín
Geography teaching: conditions for fieldwork implementation and its level of employment at grammar schools in Decin county
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30020Identifikátory
SIS: 66506
Kolekce
- Kvalifikační práce [20089]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Řezníčková, Dana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
učitelství VVP pro SŠ tělesná výchova - geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
27. 5. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
geografické vzdělávání;metody a formy výuky;kurikulumKlíčová slova (anglicky)
geographical education;teaching methods and forms;curriculumHlavním cílem této práce je posoudit podmínky pro realizaci terénní výuky a míru jejího využití ve vybraném regionu. Tento cíl je sledován ve třech úrovních: 1) Vymezení rámců pro terénní výuku ve strategických dokumentech. 2) Analýza míry využívání terénní výuky ve sledovaném okrese. 3) Analýza přístupu učitelů k terénní výuce. Sledovanou oblastí je okres Děčín, ve kterém se nacházejí čtyři gymnázia. Diplomová práce by měla být především sondou do problematiky využívání terénní výuky a poskytnout tak podklady pro zkvalitnění výuky zeměpisu. K problematice terénního vyučování přistupujeme v práci z různých úhlů pohledu. Jednak z hlediska institucionálního (možnosti pro terénní výuku ustanovené v kurikulárních dokumentech), jednak z hlediska subjektivní reflexe pedagogů škol děčínského okresu (výsledky empirického šetření).
The general aim of this thesis is to evaluate the conditions for fieldwork implementation and its level of employment in a given region. This aim is followed in three areas: 1) Definition of framework for fieldwork in strategic documents. 2) Analysis of fieldwork employment in a given region. 3) Analysis of teachers' approaches towards fieldwork. For the purpose of this thesis four grammar schools located within the Decin county were observed. The present situation pertaining to the employment of fieldwork was mapped in order to lay the foundation for an improvement of teaching techniques in geography. The issue of fieldwork is approached from different points of view: an institutional perspective (i.e. opportunities of fieldwork as defined in curricular documents, a subjective perspective based on the experience of teachers within the Decin county (i.e. empirical investigation).