Návrh atlasu východoslovanských národů
Conception of the Atlas of East Slavic Peoples
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/36319Identifikátory
SIS: 81342
Kolekce
- Kvalifikační práce [20091]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šára, Pavel
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie
Datum obhajoby
16. 9. 2010
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Hlavním cílem této práce je vytvořit koncepci atlasu východoslovanských národů. Na začatku prace je stručně vysvětlena autorova motivace k vyběru tématu. Poté následuje diskuze struktury atlasu a jednotlivých metod tematické kartografie, které jsou zvoleny pro vizualizaci tematickeho obsahu jednotlivých map. V této části jsou také prezentovány některé nové postupy, které mohou být užitečné pro vytvoření tematických map. Dále nasleduje část věnovaná transliteraci kyrilice východoslovanských jazyků do latinky. V této části jsou probrané hlavní transliterační systémy, které se používají k romanizaci východoslovanských jazyků, a také zároveň je zpracována jednotná transliterační tabulka pro všechny východoslovanské jazyky. Dále je navržen formát, který má mít daný atlas. Poté následuje diskuze problematických míst při zpracování atlasu a také popis možností jeho vydání. Nakonec v zavěru je stručně shrnuta celá práce. Součástí této práce je také maketa atlasu. Klíčová slova: tematicky atlas, východní Slované, kulturní geografie, transliterace, Bělorusko, Rusko, Ukrajina
Abstract:: The aim of this paper is to present cartographic works for children and youth. The main object is the introduction to the problems of cartographic production for children and youth and the execution of value analysis in terms of cartography. The analysis focuses on the use of mapping language - character key and means of expresion, in this part is an efort to answer the question whether the cartographic works for children and youth are the real maps or rather an illustration. The assesment of selected product by their users - children continue the analasis. Another aim is to compare traditional methods of creating those works with the possibilities of modern computer cartography, three ways of making are demonstrated - by hand, using a graphic application and using cartographic application. Then the paper tries to assess the use of geographic and cartographic knowledge in products for children and youth, in this question the paper use knowledges gained in consultation with author from practise. Keywords: cartographic works for children and youth, character key, illustration, map assessment, graphic program