Technická a informační výchova v základním školství
Technical and Information Instruction in Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/3643Identifikátory
SIS: 20763
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reitmayer, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - technická a informační výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
30. 5. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem diplomové práce je analýza současného stavu učebnic, zmapování situace výuky na vzorku základních škol. Na základě poznatků z průzkumu navrhnout minimální obsah ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce jako součást Školního vzdělávacího programu. Práce by mohla pomoci školám při návrhu vlastních školních vzdělávacích programů a usnadnit výběr vhodných učebnic po didaktické stránce pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce, která je specifikována v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. První část diplomové práce je zaměřena na analýzu a charakteristiku učebnic podle prací J. Průchy (14 a 15). Konkrétně se jedná o analýzu rozsahu textu, analýzu obtížnosti textu a analýzu didaktické vybavenosti učebnic. Druhá část se zabývá průzkumem stavu výuky na vybraných školách z Prahy 1,5,6,7 a následnému zhodnocení. Pro průzkum je zvolena dotazníková metoda, která byla zaslána do škol elektronickou poštou. Třetí částí diplomové práce je návrh minimálního obsahu z jednotlivých tematických celků ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v části Školního vzdělávacího programu s přihlédnutím na Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání(19, s. 81-86).
Cílem diplomové práce je analýza současného stavu učebnic, zmapování situace výuky na vzorku základních škol. Na základě poznatků z průzkumu navrhnout minimální obsah ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce jako součást Školního vzdělávacího programu. Práce by mohla pomoci školám při návrhu vlastních školních vzdělávacích programů a usnadnit výběr vhodných učebnic po didaktické stránce pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce, která je specifikována v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání. První část diplomové práce je zaměřena na analýzu a charakteristiku učebnic podle prací J. Průchy (14 a 15). Konkrétně se jedná o analýzu rozsahu textu, analýzu obtížnosti textu a analýzu didaktické vybavenosti učebnic. Druhá část se zabývá průzkumem stavu výuky na vybraných školách z Prahy 1,5,6,7 a následnému zhodnocení. Pro průzkum je zvolena dotazníková metoda, která byla zaslána do škol elektronickou poštou. Třetí částí diplomové práce je návrh minimálního obsahu z jednotlivých tematických celků ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v části Školního vzdělávacího programu s přihlédnutím na Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání(19, s. 81-86).