Průřezové téma "Les" a lesní pedagogika jako jedna z možností jeho realizace
Cross-curricular theme "Forest" and forest pedagogy as one of the possibilities of its realization
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/41112/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41112Identifikátory
SIS: 78517
Kolekce
- Kvalifikační práce [20202]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mourek, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Průřezové téma, ekosystém les, lesní pedagogika, naučná stezka, vzdělávací materiályKlíčová slova (anglicky)
Cross-curricular theme, forest ecosystem, forest pedagogy, educational trail, educational materialsPrůřezová témata jsou důležitým formativním prvkem vzdělávání. Ekosystém les je prostředí s velkým významem a potenciálem a poznatky o lesním ekosystému, dějích v něm probíhajících a lidských činnostech s ním spojených, je možné zahrnout do mnoha vzdělávacích oblastí. Spojením těchto dvou fenoménů získáváme průřezové téma "Les". Možným nástrojem pro jeho realizaci je lesní pedagogika. V teoretické části práce je pojem průřezové téma vymezen a definován jak obecně, tak i na konkrétním příkladu průřezového tématu "Les". K ekosystému les jsou uvedeny ty poznatky, které přispívají k popularizaci výsledků lesnického výzkumu a k modernizaci výuky o lesním ekosystému na základních školách a gymnáziích. Lesní pedagogika je představena jako nástroj, který může významně přispět k prohloubení učiva o "Lese" a jeho prezentování jako průřezového tématu. V praktické části práce jsou představeny výsledky dotazníkové šetření, které přispěly ke zjištění současného stavu implementace průřezového tématu "Les" do výuky na základních školách a gymnáziích. Ukázaly také, jaké je v současné době mezi pedagogy povědomí o lesní pedagogice a o které aktivity lesních pedagogů je zájem. Dále přispěly k analýze současného stavu využívání vzdělávacích programů k ekosystému les. V rámci praktické části práce byly také vytvořeny a...
Cross-curricular themes are important formative elements of education. A forest ecosystem is an environment with great importance and potential, and knowledge of forest ecosystem, processes taking place in it and human activities associated with it can be included in many educational areas. By combining these two phenomena we gain cross- curricular theme "Forest". A possible instrument for realization this theme is the forest pedagogy. In the theoretical part of the work is the term cross-curricular theme delineated and defined in general and also specifically on the example of cross-curricular theme "Forest". About the forest ecosystem are given knowledge that contribute to spreading the results of forestry research and to modernization of teaching about the forest ecosystem at elementary and secondary schools. The forest pedagogy is introduced as an instrument that can significantly contributes to deepen the learning points about "Forest" and its presentation as cross-curricular theme. In the practical part of this work are the results of a survey that contributed to the findings of the current state of implementation of cross-curricular theme "Forest" in teaching in elementary and secondary schools. They turned out, what is the awareness of forest pedagogy among teachers nowadays, and what...