Využití Biologické olympiády ve školách a zařazení vybraných úloh do výuky na gymnáziích.
Utilization of Biology Olympiad in schools and implementation of selected tasks into highschool teaching.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42340Identifikátory
SIS: 77542
Kolekce
- Kvalifikační práce [20097]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drda Morávková, Alena
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
biologická olympiáda, endosymbióza, osmoregulace, reliktnost, endemizmus, pylová analýza, úlohy, pracovní listyKlíčová slova (anglicky)
The Biology Olympiad, endosymbiosis, osmoregulation, relictism, endemism, pollen analysis, tasks, worksheetDiplomová práce se zabývá Biologickou olympiádou a přepracováním vybraných úloh krajského kola na úlohy, které mohou najít uplatnění při výuce na vyšším stupni gymnázií. Zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje obecné informace o Biologické olympiádě (BiO), mapuje úspěchy českých studentů na Mezinárodní biologické olympiádě, podává literární přehled k jednotlivým tématům vybraných úloh. V praktické části jsou přepracovány čtyři úlohy rozdílných témat: Eukaryotická buňka jako mozaika, Voda v životě živočichů, Areály a rozšíření živočichů, Historie květeny ČR. Jednotlivé úlohy jsou zpracovány formou pracovních listů, byly ověřeny na školách během vyučování a zhodnoceny položkovou analýzou jednotlivých otázek. Znalosti studentů v oblasti vybraných témat byly testovány pomocí vytvořených pretestů a posttestů. Dále diplomová práce zahrnuje výsledky dotazníkového šetření týkající se zapojení škol do BiO a názory učitelů na danou problematiku.
This thesis deals with the Biology Olympiad and remaking of selected tasks of region round. The remaked tasks can be used in highschool education. The thesis includes theoretical and practical part. The theoretical part provides general information about the Biology Olympiad (BiO), charts the achievements of Czech students in International Biology Olympiad (IBO), includes literary review of selected topics. The practical part encompass four remaked tasks of different topics: Eucaryotic cell as a mosaic, Water in life of animals, Animals' areas and their distribution, History of the flora in Czech Republic. The tasks are processed in the form of worksheets. The worksheets were tested at schools. Knowledge of students was tested by using of created pretests and posttests. The practical part also presents the result of research based on a questionnaire survey focused on the involvement of school in BiO and teachers' opinions on these topics.