Přínos farmářských trhů pro české farmáře
The Contribution of Farmers' Market to Czech Farmers
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42956Identifikátory
SIS: 119955
Kolekce
- Kvalifikační práce [20096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Spilková, Jana
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Geografie a kartografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
farmářské trhy - farmář - producent - přínosy - rozvoj venkova - PrahaKlíčová slova (anglicky)
Farmers' market - Farmer - Producer - Contributions - Rural development - PragueTématem této práce je přínos farmářských trhů venkovu. Cílem tohoto výzkumu je zjistit, zda mohou být farmářské trhy úspěšnou strategií pro české farmáře a zda jim přinášejí stejné výhody, jako uvádějí západní autoři. Teoretická část práce přibližuje problematiku tzv. nového paradigmatu rozvoje venkova, alternativních potravinových sítí, farmářských trhů a specifikaci podmínek českého zemědělství. Na základě rešerše literatury byly vymezeny hlavní přínosy a na tomto podkladě pak byly připraveny otázky pro rozhovory. Rozhovory byly prováděny s farmáři ze tří farmářských trhů v Praze. Z výsledků tohoto výzkumu je patrné, že vybrané farmářské trhy z části představují úspěšnou strategii pro farmáře i v odlišných podmínkách. Farmářské trhy mohou pro malého českého farmáře představovat alternativu prodeje, která zvýší jejich zisk a umožní jim získat větší část prodejní ceny produktu. Naopak příležitost ke vzniku nových pracovních míst nebyla potvrzena. Jen malá část farmářů potřebovala zaměstnat nového pracovníka. Klíčová slova: farmářské trhy - farmář - producent - přínosy - rozvoj venkova - Praha
This paper is focused on the represented contributions of farmers' markets to farmers and rural areas. The goal of this research is to find out if farmers' markets can be a thriving strategy for Czech farmers and if they represent the same contributions as the western authors introduce. The theoretical portion of this paper provides a review of the new paradigm of rural development, alternative food networks, farmers' markets and specifies the conditions of Czech agriculture. The contributions based on the literature research were used as material for interviews with farmers from three selected farmers' markets in Prague. According to the results from the interviews, it seems that the farmers' markets are partly a thriving strategy for Czech farmers despite differing conditions in agriculture. The farmers' market can be, for small Czech farmers, a way to increase their profits as well as provide them with a larger portion of the sales price. By contrast, the potential to increase employment by generating new job opportunity was not proved to be true. Only a small part of farmers needed to employ another person. Keywords: Farmers' market - Farmer - Producer - Contributions - Rural development - Prague