Zobrazit minimální záznam

Spatio-temporal aspects of emerging "edge cities" in Prague metropolitan region
dc.contributor.advisorPospíšilová, Lucie
dc.creatorBeneš, Jan
dc.date.accessioned2017-05-07T14:51:58Z
dc.date.available2017-05-07T14:51:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/44807
dc.description.abstractFenomén edge city má své kořeny v amerických metropolitních oblastech. V současnosti se podobné městské formy rovněž nachází i v jiných vyspělých městech. Transformace odehrávající se v post-socialistických metropolích od počátku 90. let zapříčinily vznik nových socio-prostorových forem v suburbánní oblasti Pražského městského regionu. Případová studie komerčního areálu Čestlice-Průhonice poukazuje na nově vytvořené koncentrace rozvinutých služeb v prostoru pražského suburbia, což má za následek vyšší výskyt populace a dopravy během dne. Hlavním cílem této práce je nalézt časovou dimenzi vnějších prostorových vazeb komerčního areálu pomocí analýzy denního rytmu dopravy. Jako nástroj k tomu využívá metody přímého pozorování projíždějících vozidel a jejich registračních značek. Výzkumem byla dokázána regionální významnost tohoto areálu. V této bakalářské práci je čtenáři ukázáno, že nové socio-prostorové formy v pražském suburbiu jsou důležitým předmětem dalšího studia geografie. Klíčová slova: edge city, komerční suburbanizace, denní rytmus, dopravacs_CZ
dc.description.abstractThe phenomenon edge city has its roots in U.S. metropolitan areas. Similar urban formations currently also appear in other developed cities. Transformations in post-socialist cities starting in early 90th caused the emergence of new socio-spatial formations in suburban area of Prague metropolitan area. The case study of commercial zone Čestlice-Průhonice shows the newly created cluster of advanced services in Prague suburban area resulting in high concentration of daily population and vehicles. The main aim of this study is to uncover the time dimension of outer-spatial relations of the commercial zone by analyzing the daily rhythm of transportation. The method of direct observation of passing vehicles and its registration numbers is used. Furthermore, it has been proved that the commercial area has a regional significance. In this thesis, new socio-spacial formations in suburban fringe of Prague are ilustrated as an important subject for further geographic research. Keywords: edge city, commercial suburbanization, daily rhythm, transportationen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectEdge citycs_CZ
dc.subjectkomerční suburbanizacecs_CZ
dc.subjectdenní rytmuscs_CZ
dc.subjectdopravacs_CZ
dc.subjectEdge cityen_US
dc.subjectcommercial suburbanisationen_US
dc.subjectdaily rhythmen_US
dc.subjecttransportationen_US
dc.titleČasoprostorové aspekty vzniku "edge cities" v Pražském městském regionucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-10
dc.description.departmentDepartment of Social Geography and Regional Develop.en_US
dc.description.departmentKatedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.identifier.repId118820
dc.title.translatedSpatio-temporal aspects of emerging "edge cities" in Prague metropolitan regionen_US
dc.contributor.refereeNovák, Jakub
dc.identifier.aleph001524963
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDemography and Social Geographyen_US
thesis.degree.disciplineDemografie se sociální geografiícs_CZ
thesis.degree.programDemographyen_US
thesis.degree.programDemografiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop.en_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDemografie se sociální geografiícs_CZ
uk.degree-discipline.enDemography and Social Geographyen_US
uk.degree-program.csDemografiecs_CZ
uk.degree-program.enDemographyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csFenomén edge city má své kořeny v amerických metropolitních oblastech. V současnosti se podobné městské formy rovněž nachází i v jiných vyspělých městech. Transformace odehrávající se v post-socialistických metropolích od počátku 90. let zapříčinily vznik nových socio-prostorových forem v suburbánní oblasti Pražského městského regionu. Případová studie komerčního areálu Čestlice-Průhonice poukazuje na nově vytvořené koncentrace rozvinutých služeb v prostoru pražského suburbia, což má za následek vyšší výskyt populace a dopravy během dne. Hlavním cílem této práce je nalézt časovou dimenzi vnějších prostorových vazeb komerčního areálu pomocí analýzy denního rytmu dopravy. Jako nástroj k tomu využívá metody přímého pozorování projíždějících vozidel a jejich registračních značek. Výzkumem byla dokázána regionální významnost tohoto areálu. V této bakalářské práci je čtenáři ukázáno, že nové socio-prostorové formy v pražském suburbiu jsou důležitým předmětem dalšího studia geografie. Klíčová slova: edge city, komerční suburbanizace, denní rytmus, dopravacs_CZ
uk.abstract.enThe phenomenon edge city has its roots in U.S. metropolitan areas. Similar urban formations currently also appear in other developed cities. Transformations in post-socialist cities starting in early 90th caused the emergence of new socio-spatial formations in suburban area of Prague metropolitan area. The case study of commercial zone Čestlice-Průhonice shows the newly created cluster of advanced services in Prague suburban area resulting in high concentration of daily population and vehicles. The main aim of this study is to uncover the time dimension of outer-spatial relations of the commercial zone by analyzing the daily rhythm of transportation. The method of direct observation of passing vehicles and its registration numbers is used. Furthermore, it has been proved that the commercial area has a regional significance. In this thesis, new socio-spacial formations in suburban fringe of Prague are ilustrated as an important subject for further geographic research. Keywords: edge city, commercial suburbanization, daily rhythm, transportationen_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvojecs_CZ
dc.identifier.lisID990015249630106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV