dc.contributor.advisor | Řezníčková, Dana | |
dc.creator | Tesařová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2017-05-07T20:21:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-07T20:21:30Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/46161 | |
dc.description.abstract | Cíl této práce je zaměřen na hledání geografického přístupu při čtení krajiny v návaznosti na didaktické účely. Cíl práce je sledován prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Práce navazuje na úvodní předvýzkumné šetření, spočívající ve tvorbě a ověřování terénního výukového programu o krajině pro žáky 7. - 9. tříd ZŠ. Pro účel hledání geografického přístupu při čtení krajiny byla využita metoda rozhovoru v ohniskové skupině, byly dotazovány 4 různé skupiny (odborní geografové, učitelé geografie a kontrolní skupina). Diplomová práce se skládá ze 4 částí. V první části je řešeno teoretické pojetí krajiny. Ve druhé části je představen předvýzkum a jeho výsledky. Třetí část je věnována výzkumnému projektu a metodologii výzkumu, představen je výběr respondentů, struktura dotazování i způsob sběru a analýzy dat. Závěrečná část práce je zaměřena na interpretaci, uskupení a porovnání výstupů. Pro analýzu dat byl použit software MAXQDA 10 Plus. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis is focused on the phenomenon of understanding landscape among geographers in continuity with didactic purposes. The aim of this thesis is being reached by using a qualitative research methodology. The thesis builds on the initial investigation, focused on the question to which extend do pupils of grade 7th - 9th (upper primary school) are able to use their classroom knowledge on landscape in the field to understand/read concrete environment. In search for a geographical attitude while reading the landscape, four groups (two groups of geography graduates, geography teachers and a control group) were asked to find and come up with a solution in summing up the best way to perceive and read landscape. Diploma thesis consists of four parts. The first one presents definition of landscape and theoretical base to empirical research. The second one is description of my own field program and discussion of its aim and results. The third one describes qualitative research project including suitable methodology along with the description of the respondent choice, the structure of the questioning as well as the way of data collection and data analysis. The last one is focused on analyzing, comparing and summing up the results. Data have been worked up in qualitative analyzing software MAXQDA... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | čtení krajiny | cs_CZ |
dc.subject | krajina | cs_CZ |
dc.subject | terénní výukový program | cs_CZ |
dc.subject | geografové | cs_CZ |
dc.subject | rozhovor v ohniskové skupině | cs_CZ |
dc.subject | kvalitativní výzkum | cs_CZ |
dc.subject | understanding concrete environment | en_US |
dc.subject | landscape | en_US |
dc.subject | field program | en_US |
dc.subject | geographers | en_US |
dc.subject | focus group questions | en_US |
dc.subject | qualitative research | en_US |
dc.title | Čtení krajiny jako geografická dovednost | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-09-18 | |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 51587 | |
dc.title.translated | Understanding Concrete Environment in Geographical Education Research | en_US |
dc.contributor.referee | Kučera, Zdeněk | |
dc.identifier.aleph | 001525336 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Geography | en_US |
thesis.degree.program | Geografie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Geografie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Geography | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cíl této práce je zaměřen na hledání geografického přístupu při čtení krajiny v návaznosti na didaktické účely. Cíl práce je sledován prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Práce navazuje na úvodní předvýzkumné šetření, spočívající ve tvorbě a ověřování terénního výukového programu o krajině pro žáky 7. - 9. tříd ZŠ. Pro účel hledání geografického přístupu při čtení krajiny byla využita metoda rozhovoru v ohniskové skupině, byly dotazovány 4 různé skupiny (odborní geografové, učitelé geografie a kontrolní skupina). Diplomová práce se skládá ze 4 částí. V první části je řešeno teoretické pojetí krajiny. Ve druhé části je představen předvýzkum a jeho výsledky. Třetí část je věnována výzkumnému projektu a metodologii výzkumu, představen je výběr respondentů, struktura dotazování i způsob sběru a analýzy dat. Závěrečná část práce je zaměřena na interpretaci, uskupení a porovnání výstupů. Pro analýzu dat byl použit software MAXQDA 10 Plus. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis is focused on the phenomenon of understanding landscape among geographers in continuity with didactic purposes. The aim of this thesis is being reached by using a qualitative research methodology. The thesis builds on the initial investigation, focused on the question to which extend do pupils of grade 7th - 9th (upper primary school) are able to use their classroom knowledge on landscape in the field to understand/read concrete environment. In search for a geographical attitude while reading the landscape, four groups (two groups of geography graduates, geography teachers and a control group) were asked to find and come up with a solution in summing up the best way to perceive and read landscape. Diploma thesis consists of four parts. The first one presents definition of landscape and theoretical base to empirical research. The second one is description of my own field program and discussion of its aim and results. The third one describes qualitative research project including suitable methodology along with the description of the respondent choice, the structure of the questioning as well as the way of data collection and data analysis. The last one is focused on analyzing, comparing and summing up the results. Data have been worked up in qualitative analyzing software MAXQDA... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990015253360106986 | |